— Det er selvsagt veldig spennende. Dette er jo noe jeg holder på med mer eller mindre døgnet rundt, så om det løsner skikkelig nå, er det svært inspirerende, sier 37-åringen.

I 2009 ble også han rammet av finanskrisen, og mistet jobben som dataprogrammerer. Han bestemte seg raskt for å forsøke å skape sin egen arbeidsplass, og kom etter hvert på ideen om en mobilapplikasjon.

Den heter Sjapper, og er en applikasjon for øyeblikket kun for Kristiansand sentrum. Ved å laste ned denne gratis, kan folk med noen tastetrykk finne ut hva som skjer i sentrum av ulike arrangementer og tilbud i ulike restauranter og butikker.

Oddbjørn Dugan får servert sin kaffe på Frk Larsen-kafeen på Markens av servitør Miklos Pakol. Stedet bruker Dugans app for å komme med ulike tilbud og arrangement de har. Foto: Jarle R. Martinsen

Her finner du for eksempel en snarvei til Agder Taxi og deres applikasjon. Og du kan se hva som er neste konsert i Kilden og hva du skal gjøre for å bestille billett. Alt med kart til de ulike arrangementene og serveringssteder,

3000 nedlastinger

Så langt har over 3000 lastet ned applikasjonen, og kan dermed se hva rundt 40 ulike steder har av tilbud og arrangementer.

Dette er jo noe jeg holder på med mer eller mindre døgnet rundt

Nå holder han på med å utvide tilbudet til Mandal og Kvinesdal der han er fra. Og kanskje blir det nå Sjapper i England. Til helga skal han nemlig presentere Sjapper for finansielle investorer i London.

Oversikt

— Sjapper kom jeg i utgangspunktet på etter en Fædrelandsvennen-artikkel om hvordan Kvadraturen sliter i konkurransen med Sørlandsparken. Tanken er at dette kan bidra til å gi folk oversikt over hva som skjer i Kvadraturen, sier Dugan.

Oddbjørn Dugan har store planer for sin mobilapp Sjapper som blant annet handler om hvilke tilbud denne kafeen, Frk Larsen på Markens, har. Ved siden av sønnen William som er minst like interessert i mobil og ipad som faren. Foto: Jarle R. Martinsen

I England er problematikken rundt sentrum kontra kjøpesenter utenfor byene enda større. I tillegg taper både bysentrum og kjøpesentrene handel overfor netthandel. Det ønsker Dugan å sette Sjapper til å gjøre noe med.

Til Google

— Gjennom den britiske ambassaden i Oslo og UK Trade & Investment er jeg invitert til Google Campus i London. 55 selskaper fra Norden og Baltikum skal her presentere sine produkter, forteller Dugan.

Han får fire minutter på seg til å fortelle hva Sjapper er for noe, så her gjelder det å planlegge godt.

— Det er jo viktig å treffe folk som har tro på produktet. Det mangler jo ikke på app'er som forteller om byenes hotell og restauranttilbud, men jeg mener likevel Sjapper er en mer helhetlig applikasjon, sier Dugan.

Han har ansatt en person i sitt lille selskap, men Sjapper gir ikke nok av seg ennå til at det er nok økonomi til at to kan leve av det. - Så jeg tar på meg ulike konsulentoppdrag for å få det til å gå rundt, sier han.

Store muligheter

Dugan vet at 70 prosent av de som har lastet ned Sjapper er mellom 18 og 34 år. Mange av dem er studenter som har flyttet til Kristiansand og som trenger å vite hva som foregår i Kvadraturen.

— Jeg tror derfor mulighetene er store og mange for et slikt produkt som dette, både i Norge og utlandet. Det gjelder bare å få flere til å se det samme, smiler han.