Eieren vil ha en ny og større yacht – også fra Norge. Mens han venter på den, håper han å få solgt den første for 1,6 milliarder kroner.

– Det er brukt det beste av det man kan tenke seg av materialer, forteller salgssjef Richard K. Gjerde i Marin Teknikk, til Aftenposten.

Skipsdesignselskapet i Herøy på Sunnmøre tegnet i sin tid yachten «Ulysses» for New Zealands rikeste, forretningsmannen Graeme Hart. Den ble bygget ved Kleven Verft og ferdig utrustet sist vinter.

Men hvordan yachten har sett ut innvendig, har vært en godt bevart hemmelighet – inntil Hart la den ut for salg på forsommeren.

– Når jeg har vært ombord, og når jeg ser bildene, er det utrolig å tenke på hva vi har fått være med på. Det har vært en fantastisk opplevelse, sier Gjerde.

Les også: Luksusyachten koster én million per dag å leie

Det er flere salonger om bord i "Ulysses". Foto: Ameller/Marin Teknikk

«Moderne med en hjemmekoselig atmosfære»

Den 107 meter lange yachten har plass til 30 gjester fordelt på 15 lugarer. Eller for å være litt mer presis i beskrivelsen: Mange av dem må nok kunne kalles suiter mer enn lugarer.

Ansvarlig for interiøret er H2 Yacht Design i London, og selskapet beskriver yachtens interiør på denne måten:

– Interiøret har en avslappende, men søkende stil – der lyst tre mikses med tekstiler. Dette for å gi et skarpt, moderne utseende med en hjemmekoselig atmosfære.

Rundt bordet i "spisestuen" er det plass til 12 personer. Et mannskap på 42 sørger for oppvartningen - og driften av yachten. Foto: Ameller/Marin Teknikk

Yacht for røffere farvann enn kaia i Monaco

Luksusen skiller seg ikke nevneverdig ut fra det som er blitt vanlig om bord i slike superyachter. «Ulysses» er likevel litt utenom det vanlige, fordi den er designet og bygget for å gå i røffere farvann. Det er ikke en båt som er bygget for å ligge til kai på den franske rivieraen.

Det samme er yacht nummer to. Lenge før «Ulysses» ble overlevert fra verftet, hadde Graeme Hart bestilt en ny og ni meter lengre yacht. Den skal være ende bedre tilpasset det eieren ønsker å bruke den til.

– Jeg ser frem til å dra til Alaska, og jeg tar gjerne et cruise også i Norge og i arktiske strøk. Ideen er å ha en yacht som kan dra hvor som helst i verden, fortalte Graeme Hart til Aftenposten da yacht nummer to ble sjøsatt i Ulsteinvik i mars i år.

Les også: — Nå ligger den her som Titanic

"Ulysses" har også egen kino. Foto: Ameller/Marin Teknikk

Vil ha mer enn den kostet å bygge

Mens Graeme Hart venter på sin nye yacht, håndterer firmaet Fraser Yachts salget av den første. Selskapet er et av de største innenfor salg av og drift av yachter, med kontorer 13 steder rundt omkring i verden. Det er megleren Stuart Larsen ved kontoret i Fort Lauderdale som er ansvarlig for å få solgt Ulysses.

– Beklager, men jeg har instrukser fra eieren om ikke å kommentere oppdraget. Derfor ønsker jeg ikke å si noe, opplyser en ordknapp Larsen.

Han bekrefter imidlertid at yachten ikke er solgt. Men prislappen utelukker nok de fleste av oss. Graeme Hart skal ha 195 millioner dollar for den. Det er i så fall betydelig høyere enn det den kostet å bygge, og prisen gjør den trolig også til verdens dyreste bruktbåt.

Dette flyfotoet gir et lite inntrykk av hva som finnes av fasiliteter og ekstrautstyr om bord på "Ulysses". Foto: Ameller/Marin Teknikk

Går glipp av utrustningen på grunn av momsen

De to yachtene til newzealenderen Graeme Hart er de første superyachtene som er blitt bygget i Norge. Men når yachtene skal få den siste «finishen» – med all den luksusen som eieren ønsker – gjøres jobben i Tyskland.

Ifølge Marin Teknikk er dette en konsekvens av norske skatteregler. Det må betales moms på en god del av det interiøret som monteres i privateide båter – selv om utstyret og materialene bare er i Norge et par måneder.

– Skal Norge bli en yachtbygger, må det lempes på de reglene, mener salgssjef Richard K. Gjerde i Marin Teknikk.

Om bord i "Ulysses" er det plass til å ta med seg det man trenger - både til sjøs og på land. Her fra yachtens "garasje". Foto: Ameller/Marin Teknikk