KRISTIANSAND: — Dette er det dummeste jeg har vært med på noen sinne, sier en oppgitt Aasberg til fvn.no.

Frastjålet skilt

Den merkverdige historien startet da 20-åringen fikk havari på bilen sin ved Lund for snart fire uker siden. Bilen var ikke kjørbar, og studenten måtte sette fra seg bilen på et verksted i nærheten.

Etter noen dager fikk han telefon fra politiet som kunne fortelle at bakskiltet var stjålet i løpet av natten. Lovens lange arm fortalte også at skiltet var beslaglagt på en annen bil. Politiet ba han ringe opp dagen etter, slik at de kunne sende han skiltet i posten.

Etter tre uker var skiltene fremdeles ikke kommet, og ringte derfor til politiet for å purre.

— Da svarte mannen i andre enden av røret at skiltene var sendt til trafikkstasjonen i Kristiansand, noe jeg ikke hadde fått beskjed om, forteller Aasberg.

Han dro da til trafikkstasjonen, men ble møtt med et skuffende svar. Trafikkstasjonen hadde aldri fått skiltet, og hadde ingen registreringer på forholdet.

Ping pong-ball i systemet - Jeg kontaktet på nytt politiet, som da skyldte på hektisk aktivitet i forbindelse med ranet av Handelsbanken. Det hadde jeg stor forståelse for, og fikk beskjed om at skiltene kunne hentes på trafikkstasjonen dagen etter, sier Aasberg.

Dagen etter hadde heller ikke trafikkstasjonen fått skiltene, og studenten tok på ny kontakt med politiet, som igjen skyldte på forsinkelser i forbindelse med ranet.

Tre ganger møtte Aasberg på trafikkstasjonen, uten at skiltene var sendt fra politiet.

Rimelig fortvilt tok han kontakt med politiet for femte gang. Da var svaret at ingen visste hvor skiltene var, og at han måtte skaffe seg nye.

— På trafikkstasjonen får jeg da beskjed om at jeg må meldte skiltene tapt, og at det må bestilles nye. I tillegg får jeg beskjed om at jeg må legge ut for skiltene. Jeg ba da trafikkstasjonen ringe politiet for å forsikre meg om at politiet ville betale for skiltene de hadde rotet vekk, sier Aasberg.

Dette gjør kundebehandleren på trafikkstasjonen. Politiet svarer at det bare er for Aasberg å betale skiltene, og levere kvittering på politistasjonen.

— Jeg synes dette av prinsipp var en dårlig løsning, men aksepterte det, sier Aasberg.

Kontrabeskjed

Men historien slutter ikke her.

Til Aasbergs store overraskelse, sier politimannen han treffer i vakta at det ikke kan gjøres på denne måten. Studenten må levere inn en formell klage til politiet, for å få penger igjen.

— Dette er det latterligste jeg har hørt noen gang. Politimannen fant til og med saken fram på data, skjønte tegningen, men nektet å utbetale penger. Denne saken har fått meg til å miste troen på politiet, sier Aasberg.

Studenten har hatt bilen på verksted mens skiltrotet har pågått. Han skulle ha prøvekjørt bilen, men har ikke fått det til på grunn av problemene.

Beklagelig

— Hvis politiet har rotet vekk dette skiltet, så er det beklagelig, og hvis biltilsynet har rotet det vekk, så er det også beklagelig, sier politibetjent Per Langeland i Agder politidistrikt.

— Hva er sannsynligheten for at Aasberg får igjen pengene sine fra politiet?

— Det tør jeg ikke si. Hvis han kan bevise at det er politiet som har rotet det vekk, så kan det hende, sier Langeland.

Langeland bekrefter at han har vært i kontakt med Aasberg flere ganger.

— Jeg har lett gjennom hele politihuset for å finne skiltet, og kan ikke finne det. Vanlig rutine er at vi sender ei kasse med skilt til biltilsynet når den er full, sier Langeland.

Han ønsker ikke å kommentere hvorfor det har tatt så lang tid, hvorfor politiet sa først at skiltet ble sendt hjem til Aasberg, hvorfor politiet har gitt ulike beskjeder om betaling eller hva han synes om at Aasberg nå må sende en formell klage.

— For meg tyder dette på ansvarsfraskrivelse og dårlige håndtering fra politiets side. Tilliten er tynnslitt, mener Aasberg.