KRISTIANSAND: — HiA har brutt alle forutsetninger som lå til grunn da jeg henvendte meg dit første gang, sier Ola Rustenberg, daglig leder i Agderfly.

— Jeg gjorde det for å få en samarbeidspartner, ikke en konkurrent. Men høyskolen vil jo bli universitet. Da passer det visst ikke å samarbeide med en fagskole, sier Ola Rustenberg, daglig leder i Agderfly, som uansett har finansiering og planer klare for en toårig fagskole for flyverutdanning fra neste høst.

— Det har aldri vært aktuelt å samarbeide med Agderfly. Våre samarbeidspartnere er Universitetet i Lund og Luftforsvarets skolesenter på Kjevik. Samtidig flyttes flyingeniørutdannelsen vår fra Grimstad til Kristiansand, sier rektor Ernst Håkon Jahr, som også håper på start høsten 2007. Rustenberg sier kontakten med HiA ble etablert via Kristiansand kommune i 2002, etter anbefaling fra Utdannings- og forskningsdepartementet.

Greit nok

— HiA ga prosjektet første prioritet. At pipa nå har en annen låt, gjør ingenting. Jeg har 30 års erfaring med å utdanne flyvere. HiA har ingen.

Agderfly utdannet rundt 2000 piloter fra 1977 til markedet tørket ut etter terroranslaget i New York i 2001. Rustenbergs planer om comeback er betinget godkjent av Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Innovasjon Norge bidrar med finansiering, forutsatt at staten stiller garanti. Den håper han er inne i revidert nasjonalbudsjett som offentliggjøres om få dager.

Investeringen omfatter fem nye fly og et bygg som kombinerer behov for hangar, flysimulatorer, undervisning og 26 hybler. I planen inngår også åtte årsverk.

— Vi akter å kvalitetssikre utdanningen slik at flyselskapene vil ha dem, sier Ola Rustenberg, som satser på å gi studentene bachelorgrad etter ett år ved den planlagte høgskolen på Evje og 18 måneder hos ham på Kjevik.

Det synes Avinor er bra:

Positiv

— Vi ønsker å trekke flere flyrelaterte virksomheter til lufthavnområdet, og Avinor ser svært positivt på de planene Agderfly har for sin virksomhet, skriver markedssjef Iver Holter-Andersen i et brev til Agderfly, datert 2. mai.

Året på Evje er ment som grunnlag for flere typer utdanning.

— Samtidig kan det sile ut elever som egner seg til flyvere før de kommer til oss. Men vi er ikke avhengig av en skole på Evje, understreker Rustenberg.

Evje Utvikling AS har allerede sponset planarbeidet, som kan munne ut i en høyskole for 60 studenter.

For luftfartsdirektør Otto Lagarhus er det viktigste at Norge har nasjonal flyverutdannelse

— En flyverskole på Bardufoss samarbeider med Universitetet i Tromsø. Kapasitet og etterspørsel avgjør om det også er behov for fagskole på Kjevik. Vi er kjent med at HiA velger samarbeid i Sverige, sier han.

Ifølge Rustenberg kan et samarbeid mellom denne flyverskolen og Agderfly vært aktuell.