— Jeg venter fortsatt på svar. Men da jeg snakket med Svein Olaf Olsen (direktør i Master Ferries, red. anm) sist, mente han jeg bare hadde krav på ny billett, verdt 290 kroner, sier Øystein Hjorthaug.

Øystein Hjorthaug og familien på seks var maksimalt uheldige. De reiste på pakketur med Master Ferries inkludert hytte og ferje mandag for to uker siden.

Kaostur

Først ble Master Cat kansellert på grunn av hull i skroget, og de måtte ta Color Line ned, én dag forsinket. Tross forsikringer fra rederiet var hytta utleid til andre da de kom ned.

Og da de skulle hjem etter tre dager, i stedet for fire, smalt skipet i en brygge halvannet minutt etter avgang fra Hanstholm fredag 13. juli.

Det ble Color Line igjen, og ekstrautgifter på rundt 8000 kroner til ekstra billetter, kjøring og mat.

I tillegg kommer et lass med frustrasjoner.

Etter oppstusset sendte Øystein Hjorthaug en mail med dokumenterte utlegg. Svaret var at han kunne få refundert billett på 269 kroner.

Skal selvsagt ha penger

  • Familien Hjorthaugs krav virker helt adekvate. De har fått noen tusen i utlegg og skal selvsagt ha dem dekket, sier Stavanger-advokat Stian Trones Bråstein.

— Jeg antar at de fleste som ble rammet av «feilmanøvreringen» har pådratt seg ekstrakostnader, sier Bråstein.

Han mener Master Ferries er useriøs i sin ansvarsfraskrivelse.

— Alle som mener de har lidd tap må rette krav til ferjeselskapet, og vise til dokumentasjon av egne ekstrautgifter.

Da Master Ferries ble kansellert på grunn av hull i skroget, ble varmeutvikling opplyst som årsaken.

— En ansatt kan ha glemt en ventil, og da er det selskapets feil. Men det vet vi ikke, for Master Ferries opplyser bevisst ikke om årsaken. Forklaringen er trolig at de vil unngå erstatningsansvar. Men ifølge sjøloven er det altså Master Ferries som skal dokumentere at de ikke har gjort feil. Kan de ikke det, så plikter de å betale erstatning, sier Bråstein.