KRISTIANSAND: — Mens antall drepte og skadede i bil er redusert de siste fem årene, har tallet på drepte og skadede fortgjengere og syklister holdt seg konstant. De myke trafikantene er et forsømt område innenfor trafikksikkerhet, mener Liv Skare Falkum i Trygg Trafikk.

Nå krever Trygg Trafikk at politikerne gjør mer for å bedre de myke trafikantenes sikkerhet i trafikken. I dag leverer de sine krav til politikere lokalt og sentralt.

Krever ti prosent - Vi krever at ti prosent av veibudsjettene må brukes til å sikre at fotgjengere og syklister kan ferdes trygt. Det er blitt tryggere å kjøre bil, men det er fortsatt like farlig å bevege seg i trafikken uten kollisjonspute og hardt karosseri, skriver Skare Falkum i en pressemelding.

Bare i Agder ble 74 fotgjengere og syklister skadet i løpet av året som gikk. En syklist omkom i trafikken. På landsbasis mistet 45 myke trafikanter livet i trafikken i fjor.

Tryggere skolevei Ett av tiltakene Trygg Trafikk nå krever gjennomført er større satsing på en trygg skolevei. I form av en sone på fire kilometer rundt alle skoler, hvor barn kan ferdes trygt som fotgjengere og syklister.

— Det er et helsepolitisk mål å få flere barn til å gå eller sykle ti skolen. I dag blir halvparten av elevene kjørt. En trygg sone rundt alle skoler gjør at flere kan gå eller sykle til skolen, og foreldre slipper å sitte med hjertet i halsen når barna sendes til skolen. Barna kan ferdes tryggere i nærmiljøet også etter skoletid, mener Skare Falkum.

Vil senke farten Trygg Trafikk vil videre senke fartsgrensen i byer og boligområder til 30 km/t.

— De fleste fotgjengere som blir påkjørt i 30 km/t vil overleve påkjørselen. Dersom bilen har en fartsgrense på 50 km/t eller mer, vil personen mest sannsynlig miste livet.

— I tillegg til en redusert fartsgrens krever Trygg Trafikk fartsreduserende tiltak som fartshumper og opphøyde gangfelt. Også bedre veibelysning vil gi bedre sikkerhet, mener Trygg Trafikk.

Egne sykkelfelt Til sist krever Trygg Trafikk bedre tilrettelegging for sykling i byene.

— Egne arealer for syklister i byene vil redusere antall ulykker og gjøre det mer attraktivt å velge sykkel fremfor bil. Det gir både en helsegevinst, bedre sikkerhet og bedre miljø, skriver Liv Skare Falkum.