KRISTIANSAND: Femte og åttende trinn hadde i september nasjonale tester i engelsk, lesing og regning.

De nasjonale prøvene avdekker store forskjeller mellom kommuner og fylker når det gjelder elevers kunnskaper. Oslo og Akershus gjør det jevnt over best i prøvene som måler leseferdigheter i norsk og engelsk samt regnekunnskaper blant skoleelever i 5. og 8. klasse. Agder-fylkene og Finnmark kommer dårligst ut.

Flere elever på laveste nivå

For femte trinn blir elevene rangert i tre mestringsnivåer, etter hvor godt de gjør det på prøven. Begge Agder-fylkene ligger godt under landsgjennomsnittet hvis en ser på antall elever som på mestringsnicå 3, som er det høyeste nivået. Naturlig har da Agder-fylkene en større prosentvis andel av sine elever på det laveste mestringsnivået, enn landsgjennomsnittet.

Dette gjelder i alle de tre målte punktene, engelsk, lesing og regning.

For åttende trinn er tallene omtrent like nedslående. Der blir elevene delt inn i fem nivåer. Også her kommer Agder-fylkene dårlig ut sammenlignet med landsgjennomsnittet.

På de to høyeste mestringsnivåene ligger begge Agder-fylkene under gjennomsnittet på både lesing, regning og engelsk. I tillegg er tendensen også her at Aust— og Vest-Agder har prosentvis flere elever i de laveste mestringsnivåene, enn det resten av landet har.

- Foreldres utdanning avgjørende

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell mener den viktigste forklaringen på de store forskjellene er å finne i foreldrenes utdanningsbakgrunn.

— Det er egentlig veldig leit, for det betyr at man ikke har like muligheter i livet, men at det avhenger av foreldre, sier Solhjell.

Han peker også på etnisk bakgrunn og kjønn som viktige forklaringer på de store sprikene i kunnskaper.