SONGDALEN: — Det er kanskje den eneste muligheten vi har til å finansiere den nødvendige gang- og sykkelstien, sier rådmann Steinar Klette i Songdalen kommune.Han bekrefter at kommunen vil vurdere å innføre bompengebetaling på riksvei 461 som går fra Brennåsen til Laudal. Målet er å finansiere gang- og sykkelsti fra Brennåsen til Stokkeland, en strekning på rundt åtte kilometer.Ideen om bompenger lanseres i saksutredningen til en trafikksikkerhetsplan kommunen har utarbeidet. Den kartlegger blant annet skoleveier som oppfattes som trafikkfarlige og utrygge. Planen skal debatteres i kommunestyret senere denne måneden. Gang- og sykkelsti langs riksvei 461 på hele strekningen fra Brennåsen til Stokkeland er høyest prioritert blant tiltakene i planen. Trafikken er stor, og det er skolevei for mange elever. Til høsten skal flere elever fra Stokkeland begynne på Nodeland skole etter nedleggelsen av klasser.I utgangspunktet er det ikke kommunens ansvar for å betale for gang- og sykkelsti langs en riksvei. Det er veivesenet og fylkeskommunen som må ta regningen. Totalkostnadene for hele gang- og sykkelstien foreligger ikke ennå. Men kommunen har funnet ut at den må bidra:- I vanlig bevilgningstakt fra Statens vegvesen og fylkeskommunen vil det gå veldig, veldig sakte å realisere dette. Vi må gå inn med en andel som signaleffekt for å få fortgang i gjennomføringen av prosjektet. Kommunen har ikke midler til slikt på ordinært budsjett. Derfor må vi vurdere bompenger, forklarer Klette.Rådmannen tror imidlertid bompenger på riksveien vil falle brukerne av veien tungt for brystet:- Det vil bli en negativ reaksjon, selvfølgelig. Bomstasjoner er i prinsippet en uting. Det offentlige burde finansiere veiprosjekter. Men når vi vet at det ikke skjer, så fremtvinger det seg andre løsninger, sier Klette.Han tror Songdalen kan bli en nybrottskommune hvis bompengeideen blir realisert: - Bompenger på riksveier er ikke vanlig. Dette blir i så fall et spesialtilfelle, sier rådmann Steinar Klette.Det kan ligge an til en frisk politisk debatt om bompenger på riksveien i Songdalen. Ordfører Øystein Olsen er lite begeistret for ideen:- Jeg kommer ikke til å være noen pådriver for bomstasjoner. Vi har betalt nok veipenger til prosjekter rundt Kristiansand til at det burde dryppe litt på oss også, sier Olsen. Han mener altså at veivesenet og fylkeskommunen bør betale alt sammen.Men han innrømmer at innkreving av bompenger ville vært en veldig effektiv finansieringsmulighet:- Men den veldige trafikken på riksveien i dag, ville det ikke ta mange dagene å finansiere gang- og sykkelstien. Det ville nesten ikke være bryet verdt å sette opp bomstasjoner, spøker Olsen.Men han understreker behovet for gang- og sykkelsti på riksvei 461, og ønsker en fortgang i saken velkommen. - Det er absolutt nødvendig. Trafikken har økt formidabelt de senere årene, og det er en farlig skolevei, konstaterer ordføreren.