MANDAL: Sjøforsvaret hadde nemlig plassert en betydelig større kanon på dekket enn det fartøyet var dimensjonert for. Derfor var de forberedt på skader.— I tillegg var det også brukt feil komposittmateriale fra verftets side, forteller nestkommanderende på «Skjold», kapteinløytnant Knut Ording.Opprinnelig skulle man ha en 57 mm Bofors-kanon på båten. Men Sjøforsvaret ønsket å ha samme type som på de nye fregattene, en 76 mm Oto Melara-kanon. Rystelsene på dekket under testene i november ble derfor større enn båten er beregnet for.I disse dager blir dekket forsterket foran den siste og avgjørende testen av båten i Skagerrak. Går alt etter planen, skal testene foregå i begynnelsen av april med en kanon som blir utlånt fra den danske marine.- Jeg tror at vi denne gang bare får bekreftet at dekket tåler denne type skyting, sier Ording.Når denne testen er unnagjort, er også prøveperioden for «Skjold» ferdig. Rapporten vil så bli overlevert Sjøforsvaret og Forsvarsdepartementet som med basis i denne tar stilling til om det skal bygges flere motortorpedofartøyer.