KRISTIANSAND: — Vi er fornøyd med det vi har sett, sier stasjonssjef Svein Berntsen i Sjøfartsdirektoratet til Fædrelandsvennen.Mandag kveld var folk fra direktoratet og Det Norske Veritas om bord i danskeferja for å finne ut hva som gikk galt i Hirtshals søndag kveld.- Det er på det rene at et releet til hjelpemotor fire, som driver en av skipets fire generatorer, brant opp, forklarer Svein Berntsen.Men mer gikk galt i danskeferja denne kvelden.Omtrent samtidig med at releet brant opp, sviktet en såkalt transferbryter i nødgeneratortavlen, og lyset begynte å blinke.- I den svært kraftige vinden var det naturlig for kapteinen å varsle passasjerene om en nødsituasjon og be dem gå til mønstringsstasjonene der besetning ventet, sier Berntsen.Strømmen om bord forsvant klokken 17.58. Klokken 18.34 virket generatoren igjen, etter at mannskap slo over til manuell kopling.I mellomtiden drev det store skipet inn i en fortøyd fiskebåt, før ferden endte med et kraftig dobbeltdunk i kaia.- Situasjonen virket nok mest skremmende for passasjerer som oppholdt seg på havsiden. Flere av dem trodde skipet befant seg langt fra land da problemene oppstod, sier Svein Berntsen.Mandag kveld ble en plate sveiset på flengen som oppstod i babord akterende. I går var «Christian IV» igjen i trafikk over Skagerrak.Sjøfartsdirektoratet gjennomfører årlig en såkalt sertifikatbesiktigelse på alle passasjerferjer. For Color Lines tonnasje gjennomføres også en teknisk og en operativ kontroll årlig, begge i samarbeid med danske sjøfartsmyndigheter.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no