OSLO: Et slikt tog er for tiden til teknisk utprøving i Norge, og dette har skapt forlydender om at NSB er i ferd med å anskaffe italiensk togmateriell til erstatning for Signaturtogene. Men det avkrefter Svein Ringstad, fungerende kommunikasjonsdirektør i NSB BA.— Vi skal beholde Signatur, og håper at vi snart får en løsning på problemene med akslinger og understell, slik at de fortest mulig kan kjøres med den fart og de driftsopplegg som opprinnelig var forutsatt, sier Ringstad.NSB har utviklet fire ulike produktkategorier som er tilpasset forskjellige kundegrupper. Denne omstillingen begynte med flytoget, som er tilpasset transport av reisende til og fra Gardermoen.Signatur er tilpasset for reisende over lange distanser, mens Agenda er for mellomdistanser. Puls er den fjerde kategorien, som er utformet for nærtrafikk, og her skal det anskaffes nytt togmateriell. Det er italienske Ansaldo som skal levere disse togene.- Utforming og design av de nye Puls-togene blir utført av det samme firma som blant annet designer bilene til Ferrari. Det må være dette som har gikk opphavet til forlydendet om at vi skal anskaffe «Ferrari-tog til erstatning for Signatur», sier Ringstad.