Av de parkeringsselskapene Fædrelandsvennen har vært i kontakt med på Agder, er det Mandal Parkeringsselskap som har den største nedgangen. Parkeringsselskapet har rundt 50 prosent færre klager fra folk som mener de er ilagt parkeringsgebyrer og tilleggsavgifter på feilaktig grunnlag de første sju månedene i år, sammenlignet med i fjor.— I fjor fikk vi inn omkring 200 klager på parkeringsgebyrer og tilleggsavgifter. De siste årene har vi hatt mellom 180 og 200 klager. I år har det vært en kraftig reduksjon i antall klager. Hittil i år har vi kun fått inn i underkant av 60 klager, opplyser Harald Fossem, parkeringssjef i Mandal Parkeringsselskap.Parkeringssjefen i Mandal forklarer reduksjonen i antall klager slik:- I vår begynte vi å fotografere alle biler som parkerer i strid med trafikkreglene og vegtrafikkloven. Det gjør at det ikke er så mye å diskutere. Det at vi tar bilder av de feilparkerte bilene, er nok hovedårsaken til at vi i år har fått inn færre klager. I tillegg har vi hittil i år skrevet en god del færre parkeringsgebyrer enn i fjor.Kristiansand parkeringsselskap har også færre klager å ta seg av enn tidligere. Noe av årsaken til nedgangen er at selskapet hittil i år har skrevet ut rundt 800 færre gebyrer enn til samme tid i fjor.- Fra 1. januar og fram til i dag har vi behandlet 676 klager. I samme periode i fjor, behandlet vi 857 klager. I sommer har det vært spesielt få klager på parkeringsgebyrer og tilleggsavgifter. Det har ikke vært så stille på mange år, sier Brita Skarpeid, saksbehandler i Kristiansand parkeringsselskap.Ny klageordning i Grimstad

Grimstad kommune kan også melde om færre klager. Fra 1. januar til 30. juni mottok teknisk etat i Grimstad kommune bare 32 klager.Rett før sommeren fikk Grimstad kommune ny klageordning. Den nye ordningen skal gi en raskere og smidigere saksbehandling.- Det er en intern gruppe som fortløpende behandler klagene administrativt. Tidligere hadde vi en politisk oppnevnt gruppe som tok seg av klagene. De hadde bare møter etter behov. Den nye ordningen er nok bedre enn den gamle, opplyser Berg.Berg kan ikke si hvor lang tid det tar før den klagende får svar på klagen sin. Men han garanterer at det går kjappere nå, enn det gjorde tidligere. Tidligere måtte det være ett visst antall klager før de ble tatt opp til behandling.Folk som sender inn klage på parkeringsboten sin, skylder oftest på at de ikke så noe skilt som viste at de måtte betale for å parkere der.- Det er ikke god nok unnskyldning at folk ikke ser skiltene. Klager som går på at de ikke har sett noe skilt, blir ikke innfridd, påpeker Berg.Fritt i Lillesand

I Lillesand er det ingen som sender inn klager på parkeringsgebyrer. Ikke så rart kanskje, siden det heller ikke fins noen parkeringsvakter.- Det er gratis å parkere i hele byen, men vi har tidsbegrenset parkering på alle parkeringsplassene. Vi sluttet med parkeringsvakter i 1998. Nå er det politiet som har ansvaret med å sjekke om biler står feilparkert, sier Håkon Haaland, enhetsleder ved teknisk etat i Lillesand kommuneKommunen måtte kutte ut ordningen med parkeringsvakt, da det ikke var lønnsomt. - Vi gikk i underskudd, sier Haaland.