Oslo: -Det blir ikke så mange spektakulære prosjekter som tidligere, sa samferdselsminister Terje Moe Gustavsen da han presenterte den omfattende stortingsmeldingen etter behandling i statsråd fredag.Regjeringen går inn for å bruke i alt 165 milliarder statlige kroner til utbygging, drift og vedlikehold av transportnettet på vei, bane, til vanns og i lufta i planperioden. I tillegg kommer vel 50 milliarder fra bompenger og avgifter. 106 av disse milliardene er avsatt til veiformål.-Det er særlig lagt vekt på trafikksikkerhet og næringslivets behov for effektiv transport, sier samferdselsministeren.Det blir brukt mer til opprustning og vedlikehold av stamveinettet enn til store nybyggingsprosjekter. Blant de mest kostbare enkeltprosjektene blir bygging av tunnel under Bjørvika i Oslo og opprustning av E18 fra Oslo til Kristiansand.Trafikksikkerhet er et gjennomgangstema i planen. Dette gjelder særlig i veitrafikken, der 90 prosent av ulykkene skjer.-Vi har en ambisiøs visjon om at det ikke skal skje dødsulykker eller ulykker med livsvarige skader i trafikken. Dette kan virke urealistisk, men er egentlig det eneste moralsk holdbare målet, sa Moe Gustavsen på en pressekonferanse.I tillegg til omfattende trafikksikring av veiene, blir det blant annet foreslått å senke fartsgrensen fra 80 til 70 km/t på rundt 10 prosent av veinettet som har 80 km i dag. På de beste motorveiene blir det derimot foreslått å øke fartsgrensen fra 90 til 100 km/t.Det blir også foreslått prikkbelastning i førerkortet ved alvorlige overtredelser av veitrafikkloven og tiltak for bedre føreropplæring.Nesten halvparten av investeringene i jernbanen vil ifølge forslaget gå til Oslo-området, først og fremst for å styrke kapasiteten på strekningen Asker-Oslo-Ski. Dette blir framhevet som et viktig tiltak for å styrke kollektivtilbudet og bremse veksten i bilbruken i Oslo-området.