Søkemaskiner og portaler har best grep om hjemmesurferne, med 44 millioner unike brukere.April-tallene til Nielsen//NetRatings viser at vest-europeiske menn surfer nesten 50 prosent mer i snitt enn kvinner. Nettbruken per måned er 7 timer og 33 minutter for menn og 5 timer og 7 minutter for kvinner. Det er aldersgruppen 35-49 år som er de ivrigste hjemmesurferne. Hver vest-europeer er i snitt pålogget nesten 30 minutter hver gang, 14 ganger i måneden.— Flertallet av de vest-europeiske hjemmesurferne bruker Internett mellom klokken 19.00 og 20.00 på kvelden, noe som tradisjonelt er den beste sendetiden for TV-kanalene. Dette kan tyde på at folks medievaner virkelig er i ferd med å endre seg i favør av Internett, sier Arne Isaksen, salg- og markedsdirektør i ACNielsen eRatings.com.Søkemaskiner og portaler topper listen over de mest besøkte vest-europeiske nettkategoriene i april, med til sammen 44 millioner brukere, deretter følger tele- og internettjenester med 40 millioner brukere. Nesten 15 millioner hjemmesurfere var innom shopping-relaterte nettsteder i april, noe som gjorde den kategorien til den syvende mest populære.De fem mest besøkte nettstedene i Vest-Europa var:

microsoft.com (17 millioner unike brukere)

msn.com (16,6 millioner)

passport.com (11 millioner)

yahoo.com (11 millioner)

geocities.com (8,7 millioner)