KRISTIANSAND: — Ren humbug! Se på dette, Dag. Det er sååå unfair. Jeg . . . Harald Sødal er så engasjert at han mangler ord der han står og gestikulerer på Torvet - og det sier jo ikke rent lite. Den gamle varaordføreren er mannvond på veivesenet som vil ha høybro. Han mener veivesenet forsøker å forlede politikerne til å godta broa på delvis falskt grunnlag:- Jammen se da, Dag, se! - Avslører jo alt

Vige titter på tegningene Sødal har fått tak i. Han ler så tårene triller. De to gamle estetikk-kameratene har i årevis kjempet for en skjønnere by. Begge har ledet hvert sitt estetikkutvalg. Nå står de foran ett av sine viktigste politiske slag. Høybroa skal avgjøres i bystyret over nyttår. - Dette er jo bare absurd. Jeg ler av det vanvittige i å ville sette opp ei ny høybro i Kristiansand. Bildene avslører jo alt, sier Vige mellom latterkulene.- Dette er dynamitt vi må bruke for alt den er verd, mener en mer alvorlig Sødal. Arkitekt-bevis

Dynamitten og de nye bildene kommer fra firmaet SMS arkitekter, som har analysert situasjonen og anklager veivesenet for å «fortegne» virkeligheten. Sødal mener han har fått «bevisene» han trenger.Arkitekt Erik Sandsmark sier:- Veivesenet er altfor snille i sin presentasjon av høybro. Tegningene de presenterer har mye grønt i seg, også grønne plener under broene. Sånn er ikke virkeligheten. Skyggene av høybro er heller ikke skikkelig med. Derfor ser broa mye penere og mindre dominerende ut enn den i virkeligheten blir.Sandsmark har tegninger som han mener avslører dette. På bildene uten høybro har veivesenet lagt inn bygninger.- Disse bygningene er ikke pene. De kommer ikke til å bli sånn. Dermed blir høybroa seende penere ut på veivesenets tegninger enn den blir i en realistisk virkelighet, sier han. - Passer ikke i bybildet

Sandsmark er sterk tilhenger av tunnel. Han mener høybro blir visuelt elendig.- Geometrisk er også høybro stygt. Ei skeiv bro passer ikke i bybildet. Tunnel er eneste løsning som er tilpasset en bymessig utvikling, sier han.Sødal er knallglad for Sandsmarks synspunkter.- Dette er viktig når vi som politikere skal avgjøre denne helt sentrale saken. Sødal er også opptatt av økonomi:- Veivesenet kalkulerer ikke inn verdien av alle arealene som frigjøres hvis man kutter bro og velger tunnel. De vil ikke regne på de ting som er fordelaktig for tunnel. Det er også unfair, sier han.Sandsmark har regnet ut at tunnel vil legge beslag på 8,5 dekar fra dagens tunnelportal i Baneheia og til KMV. Lavbro vil bruke 33 dekar og høybro 23,1 dekar.- Disse arealene har stor økonomisk eller estetisk verdi, alt etter om en vil bygge der eller anlegge park, sier Sandsmark.