Kristiansand: — Det er god straff, du får igjen for det du har gjort, sier Eirik Nordahl (14), niendeklassing ved Mosby skole. Han satt og jobbet i skoletimen da han plutselig fikk et viskelær i hodet.- Da bare glapp det ut av meg et ord, forteller Eirik.- Hva tenkte du da?- Fella, nå må jeg ringe hjem.Og inn på inspektørens kontor bar det. På veien planla han hva han skulle si, og fikk god sjanse til å begynne å grue seg og bli litt nervøs. Eirik fikk telefonrøret i hånda, slo pappas nummer og sa:-Nå har jeg sagt noe stygt og må ringe hjem for det. Faren likte det ikke, og Eirik fikk beskjed om å ikke gjøre det igjen. Resten av samtalen ble tatt rundt middagsbordet hjemme. Gode resultater

Alle elever ved ungdomstrinnet på Mosby skole som banner eller viser krenkende atferd, må ringe hjem til foreldrene og fortelle om dette mens læreren er til stede. På slutten av samtalen skal eleven spørre: «Vil du snakke med læreren også?». Skolen har hatt gode resultater av holdningskampanjen. - Vi opplever at elever banner mindre og har en mer respektfull adferd i forhold til medelever og lærere, sier rektor ved Mosby skole, Aase Birkenes. Det begynte i fjor høst da lærere som gikk vakt fikk grisete uttrykk etter seg. - Hvis vi irettesatte elever, fikk vi gjerne stygge uttrykk slengt tilbake. Det er ikke særlig hyggelig, verken for elever eller lærere.Lærerne satte seg ned og tenkte, og fikk så ideen: Hva om elevene må ringe hjem og si ifra til foreldrene? Jo, dette synes de var en god idé. - Dermed får en plassert skyld hos foreldrene og de får vite hvordan barna deres oppfører seg på skolen. Det er viktig at foreldrene blir gjort oppmerksom på hvordan barna oppfører seg, sier Birkenes. - Foreldrene blir så skuffet. Det er det som er det verste, sier Eirik. - Derfor lærer en seg også å ikke banne. Jeg synes det er veldig smart at en må ringe hjem, og synes det blir mindre banning. Men det er lett at det glipper ut et ord, og særlig når læreren ikke er der. Prosjektet startet i fjor høst, og det første halvåret var tolv elever inne og ringte hjem. Siden har de ikke telt elevene, men har fått så positive resultater at det har blitt en del av ordensreglene. - Bra oppfølging

Elevrådsleder Henriette Karlsen (14) og elevrådsekretær Marius L. Iversen (15) roser lærerne for å gjøre alvor av regelen. - De er nødt til å ta det alvorlig. Hvis en lærer ikke følger opp, gjør ikke de andre det heller, sier de to. - Vi får en mer positiv og koselig hverdag, og det er også lettere for oss elever å si ifra. Marius har selv tatt den kjedelige telefonen hjem til foreldre.Det var noen som kalte meg ikke så fine ting, så svarte jeg tilbake. Men i det tilfellet ringte læreren for meg, siden det egentlig ikke var min skyld, forteller han. - Det var litt flaut, men foreldrene mine var forståelsesfulle. Det er jo ikke akkurat noen katastrofe.- Det er et enkelt lite grep for å vise at vi tar krenkende adferd alvorlig på skolen, sier rektor Birkenes. hilde.moi@fedrelandsvennen.no