MANDAL: — Veivesenet har tatt et liv. Jeg kan ikke si det annerledes, sier Ivar Lehne.Lehne og Roald Skeie var nære venner av 61 år gamle Per Frode Nilsen fra Mandal som døde etter å ha kjørt inn i en betongsperring i Baneheitunnelen i Kristiansand for tre dager siden.Sperringen skal flyttes denne helgen. I Fædrelandsvennen torsdag innrømmet veivesenets prosjektleder Egil Tveide at han og kollegene lenge har vært bekymret for akkurat denne sperringen. Flere i prosjektledelsen for E 18-utbyggingen tenkte på den aktuelle sperringen med en gang de hørte om MC-ulykken. De visste den kunne være en felle. - Nesten drap

— Det er jo bra det kommer fram, men sånt går bare ikke an å si og hevde. Hvis veivesenet vet de har laget en delvis farlig sperring, så må de jo selvsagt ordne opp. Ikke vente på at liv skal gå tapt. Jeg mener veivesenet i denne saken nesten kan beskyldes for uaktsomt drap, sier Ivar Lehne, som var en nær venn av avdøde.Han snakket med nære slektninger til avdøde i går. De var i følelsesmessig oppløsning etter å ha lest uttalelsene til veivesenets prosjektleder i Fædrelandsvennen.- De føler at dødsfallet er så unødvendig. Det føler jeg også, sier Lehne. Krever beklagelse

— Er det aktuelt med erstatningskrav?- Det vet jeg ikke, men veivesenet burde jo stilles til ansvar. Vi burde få en rettskjennelse på at veivesenet ikke har lov til å være så ansvarsløse. Det minste vi kan forlange er at veivesenets ledelse beklager sin handlemåte, sier Lehne.Lehne kjørte personbil noen hundre meter foran Per Frode Nilsen da dødsulykken skjedde.- Vi skulle til Motorteknikk for å sette Per Frodes sykkel på service. Jeg kjørte dit, men han kom aldri. Jeg snudde, og da kom jeg til ulykkesstedet, sier Lehne.Både Lehne og Roald Skeie har kjørt sykkel sammen med avdøde Per Frode Nilsen i nesten 20 år.- Veivesenet insinuerer veldig høy fart. De sier sperringen ikke kommer fort på hvis man holder fartsgrensen. De bør ikke si dette når de samtidig innrømmer at sperringen var bortimot livsfarlig. Det er en stygg ansvarsfraskrivelse. Per Frode var 61 år og en meget erfaren MC-kjører, sier de to vennene.Han hadde for eksempel flere ganger kjørt over hele Europa på motorsykkel, vært reiseleder på MC-turer til USA og kjørt baneløp.- Og han var alltid ekstremt opptatt av sikkerhet, sier Lehne. - Bryr seg ikke om MC

Noe de mener veivesenet ikke er, særlig i forhold til motorsyklister.- Vårt inntrykk er at veimyndighetene ikke prioriterer motorsyklistene spesielt. På Østlandet settes det opp vaierskille på motorveiene. For MC-folket går de under navnet «eggdelere». Hull i veier, spor i asfalten og så videre er også livsfarlige for motorsyklister, men de repareres sjelden, sier Lehne og Skeie.- Så lenge motorsykler er lovlige og vi betaler tusenvis i avgifter for å kjøre, må vi kunne forlange at veimyndighetene også prioriterer oss og legger forholdene best mulig til rette, sier de.