VENNESLA : — Se på dette. Er det ikke fantastisk?Hans Petter Furuborg, driftsbestyrer på Setesdalsbanen i Vennesla, gikk nesten av hengslene da han nylig stiftet bekjentskap med to slitne, gamle jernbanevogner på Mosby, vogn no. 1262 og 1249.De to 105 år gamle godsvognene fra Setesdalsbanen hadde i mer enn 40 år fristet tilværelsen som provisorisk garasje på en gårdsplass på Mosby nord for Kristiansand, overbygd med tak og godt innekledt. Det var en NSB ansatt som i sin tid sikret seg vognene, etter at Setesdalsbanen ble nedlagt i 1962. Huset ble solgt for noen år siden, og den nye eieren ønsket seg en ordentlig garasje.Dermed kom de tilårskomne godsvognene igjen fram I dagens lys.- Den gamle garasjen var grei nok, den, men det var jo ikke plass til en bil i den, sier huseier Jan Martin Robertsen. Han fortalte om den gamle jernbanevogngarasjen til en kollega på jobb, Vidar Krogstad, som er aktiv i Setesdalsbanen. Og da var det gjort. Fyr og flamme

En delegasjon fra Setesdalsbanen ble sporenstreks sendt av gårde for å inspisere vognfunnet på Mosby. Og de kunne raskt konstatere at det dreide seg om to godsvogner som rullet på Setesdalsbanen i mer enn 20 år fram til nedleggelsen i 1962. Før det tjenestegjorde de på Østlandet.Delegasjonen var i fyr og flamme. Vognene ble løftet på lastebil og fraktet til Setesdalsbanens hovedkvarter på Grovane. - Det er ikke hver dag vi kommer over smalsporede godsvogner som har gått på Setesdalsbanen. Den ene av disse to vognene, no.1262 , som vi nå har identifisert, ble bygd ved Strømmen Mekaniske Verksted i Oslo i 1899. Den tjenestegjorde på Setesdalsbanen fram til nedleggelsen, sier Rolf Larsen, togentusiast og dugnadsarbeider på Setesdalsbanen.Ifølge Larsen og Furuborg er vognen også gjenfunnet i arkivene til Setesdalsbanen, med vognnummer og historikk. Den andre vognen er trolig av samme årgang og opprinnelse.- Vognene ble bygd for transport av soldater og hester. Hver vogn kunne ta seks hester eller 24 soldater, sier Furuborg.Han mener at de to godsvognene er i forbausende god stand, tatt i betraktning at de har rullet Setesdalsbanen opp og ned i 20 år og deretter tjenestegjort som provisoriske garasje på Mosby i 40 år.- Og når får to gamle vognene igjen nærkontakt med smalsporet skinnegang?Det blir stille i den entusiastiske forsamlingen av noe ensporede smalsporentusiaster. Det står nemlig allerede et anselig antall vogner der oppe av ymse slag og venter på oppussing.- Vi jobber i evighetens perspektiv. Det gjelder å sikre seg ting før de blir kastet. Vi har 100 år på oss eller mer til å sette togmateriellet i stand. Det kommer ivrige togentusiaster etter oss, sier Furuborg.