KRISTIANSAND: — Dette er en skikkelig gladnyhet for Kristiansand. Landsdelens viktigste havn er sikret både sin posisjon og sine utviklingsmuligheter, sier Anne Berit Andersen, som er Agders medlem i Stortingets samfersdselskomite.Grunnen til gleden er signaler fra politisk ledelse i Fiskeridepartementet. Departementets ledelse er helt i mot planene om å bygge ut havnen i Oslo og havnen i Risvika på Sola som Sør-Norges største intermodale og internasjonale havner, slik Kystverket har foreslått i Nasjonal Transportplan.I den planen var ikke Kristiansand, som en av Norges mest trafikerte havner nevnt.Kystverkets signaler ble møtt med heftige protester fra blant annet ordfører Bjørg Wallevik da de ble kjent.Nå mener Andersen at all frykt for havnestagnasjon kan glemmes.- Regjeringen skal jo ikke si sin endelige mening før neste år, men det er allerede klart at Kristiansand havn skal få rett til å utvikle seg akkurat som nå, ikke miste noe, sier Andersen, som mener dette er en viktig landsdelsseier.Politisk ledelse i Fiskeridepartementet mener markedet bestemmer hvilke havner som har utviklingspotensiale i seg, og ikke planer fra Kystverket.- Gods og varer går dit markedet vil, og derfor må vi utvikle de havner som har utviklingsmuligheter, sier Andersen, som forteller at politisk ledelse i Fiskeridepartementet om få dager vil gå offisielt ut med sine synsppunkter.Tirsdag ville de ikke. Statssekretær Janne Johnsen ville ikke gi kommentarer om Kristiansand Havn.Johnsen er for øvrig fra Rogaland, hvor man sterkt kjemper for Risvika i Sola.