MANDAL: Det sier Johannes Fosshaugen SAS-pilot og mangeårig flyver i redningstjenesten. Han ble provosert av å lese beretningen i Fædrelandsvennen onsdag om hvordan flyklubbens nye enmotors Cessna ble fløyet fra Chicago i USA, via Grønland til Kristiansand.Fosshaugen mener det er meget kritikkverdig av Kjevik Flyklubb å fronte en slik flyekspedisjon. — Jeg har jobbet på redningshelikopter i mange år og vært med på flere redningsoperasjoner der vi har måtte ta døde piloter ut av småfly etter hasardiøse flyekspedisjoner. Det er en tøff opplevelse, sier han. Ikke kontroll

Fosshaugen mener risikofaktorene ved å fly et enmotors fly så lange strekk i polare strøk vinterstid er alt for høye. Spesielt er faren for ising overhengende.- Du flyr over store øde områder med raske og ekstreme værforandringer. Is kan legge seg på vinger eller luftinntak og tvinge flyet ned. Det er ganske enkelt for mange faktorer flyveren ikke har herredømme over, sier han.Fosshaugen tok flyutdannelse i Forsvaret i 1975, og fløy Sea King redningshelikopter for redningstjenesten fram til 1981. Deretter hadde han sju år med helikopterflyvning off -shore, før han begynte som trafikkflyver. Uakseptabelt

Fosshaugen peker på at flyvningen som Kjevik Flyklubb hadde betalt pilot Sigurd Henriksen for å utføre, kunne ha endt med en vanskelig redningsoperasjon.- Det er meget komplisert og risikofylt å gjennomføre en redningsoperasjon i polare strøk vinterstid. Det er mørkt, og været kan være ekstremt. Dette kan sette også redningsmannskapenes sikkerhet i fare, sier han.Fosshaugen mener det gir et dårlig signal til medlemmene i Kjevik Flyklubb når ledelsen i flyklubben presenterer flyturen som en bragd. - Hvordan skal unge, uerfarne mennesker som tar flysertifikat tenke? Spør han.