Oslo (NTB-Tone Hertzberg): Russepresidenter fra skoler på Østlandet møtte utdanningsminister Kristin Clemet (H) og statssekretær Helge Ole Bergesen onsdag, for å diskutere hvordan man kan legge en demper på russens utskeielser.Russebilulykkene er det største problemet, og vi må forebygge dem. Det blir også rapportert om at andre elever blir plaget av russen, og nabolag opplever støyen som en stor belastning, sier Helge Ole Bergesen. Russebiler Det er noen år siden han selv var russ, og han understreker at departementet ikke vil tre lover og regler ned over hodet på dagens 18— og 19-åringer.De unge møtedeltakerne var samstemte om at kjøringen med russebiler er det største problemet med russefeiringen. På de store russetreffene i Lillehammer og Stavanger er det blitt så godt vakthold at festingen ikke kommer ut av kontroll, mener de.Flere av dem tok til orde for at russen må leie erfarne sjåfører framfor å kjøre selv. En uerfaren sjåfør kan lett miste styringen når han blir forstyrret av fulle passasjerer og høy musikk.Det vil alltid være rebeller, men russestyrene må være seg sitt ansvar bevisst som forbilde for de andre, sier Eirik Busch Iversen, russeformann ved Mysen videregående skole. Han tror russen vil rette seg etter anbefalingen om å begrense feiringen, og avslutte den 17. mai.Russepresident Andrew Watson fra Oslo vil gjerne ha noen regler som kan begrense kommersialiseringen av russefeiringen. Avgrensning Vi innhenter synspunkter og erfaringer fra russen selv, og vil også samarbeide med elevorganisasjonene om å lage en veileder. Den skal blant annet inneholde et forslag om avgrensning av russetiden, i hovedsak fra 1. til 17. mai, og dette blir russestyrets ansvar. Eksamen flyttes til begynnelsen av juni, sier Bergesen.Hvis dette fører til at russefeiringen drar ut i tid, vil departementet vurdere å flytte eksamen tilbake igjen.Det er god grunn til å tro at dagens ordning med eksamen rett etter 17. mai gir dårligere resultater, sier statssekretæren.Veilederen skal også inneholde punkter om samarbeid med politi og trafikkmyndigheter, regelverk for støy fra bilene, rus og helse og kommersialisering.Russen håndterer mange penger, og vi ønsker at russestyrene tenker gjennom hva de formidler av reklame, sier Bergesen.