OSLO: Kroppsfokuseringen i norske aviser kjølner.Tellingen til medieovervåkingsbyrået Retriever viser at den nakne PR-jakten jobber i motbakke.

Oppmerksomheten rundt det ser ut til å ha nådd sin topp og er på vei ned i mediene. Nå må det også andre virkemidler til enn lettkledde sandvolleyballjenter.

– Fokuset rundt det det egentlig handler om (idretten) er likevel svekket. Virkemidlene for å få oppmerksomhet er blitt mer kyniske, sier Tommy Brakstad i Retriever Norge til NTB.

2004 var det foreløpige toppåret for «sex og nakenhet» i avisspaltene – med dobbelt så mange artikler som året før.

– Vi vet jo ikke om dette bare er en bølgedal eller ikke. Jeg må ta et lite forbehold fordi jeg ikke vet tallene for samme periode i fjor. Men det høres jo herlig ut, sier Gerd von der Lippe til NTB. Hun er doktor i idrettssosiologi.

– Det hadde vært nydelig om idrettsfeltet tok litt avstand fra hysteriet rundt rumper og nakenhet. Det blir det jo bare mer og mer av ellers i samfunnet.

Traa først

Halvnakne idrettsfolk i PR-sammenheng har vært vanlig i mange land i mange år.

Kari Traa skapte vilt oppstyr da hun før jul i 2001 lot klærne falle – i bladet Ultra Sport. Grepet skapte en kø av sponsorer.

Traa vant OL-gull et par måneder etter. Mot slutten av året ble hun også kåret til Norges mest sexy kvinne.

Nordstrands håndballjenter har flere ganger gitt ut et en «lettkledd-kalender» der spillerne selv poserte.

Flere sandvolleyspillere følte at kroppsfokuseringen under Aten-OL tok helt overhånd. Filmingen overlot knapt noe til fantasien.

Og ved sidebyttene stormet en gjeng ungjenter i bikini inn på banen for å holde trykket oppe.

Her hjemme stilte langrennsløperen Ingvild Engesland opp i mannfolkbladet «Lek» for noen måneder siden.

Jentene dominerer, men en kar som Kristian Kjelling (håndballproff i Spania) er flere ganger det siste halvåret avbildet oppstylet og lett kledd. (©NTB)