KRISTIANSAND: — Vi har tatt like mange på to dager som vi gjør på en uke når vi er ute med den uniformerte politibåten, forteller Kenneth Fidjeland.Han er sjef for politibåten i Kristiansand.Sammen med kollega Arnt F. Erdvik har han gjort sjøen utrygg for fartsgale båtfolk de to siste dagene.- Vi prøver å være litt uforutsigbare i arbeidsmetodene, og for å kunne ta dem som holder øye med om vi er ute på sjøen eller ligger til kai, sier Fidjeland.Politiet mistenker at folk kjører innom båthuset for å sjekke om politibåten ligger inne, for deretter å kunne kjøre mye råere hvis den gjør nettopp det.- Det er mange som forandrer kjøreadferd når vi ikke er på sjøen, mener Fidjeland. 19 på en dag

I fra klokken 17.00 mandag ettermiddag og utover kvelden og natten tok politiet hele 19 båtførere for fartsovertredelser og andre lovbrudd.På dagtid i går var det ni som ble anmeldt eller fikk forelegg, mens politiet stoppet langt flere for å gi advarsler.- Vi tar i alle fall noen av de som er veldig bevisste på politiets tilstedeværelse, sier Fidjeland.Politibåten kom over en time forsinket til intervjuavtalen med Fædrelandsvennen i går fordi de hadde så mye å gjøre. Da de kom, hadde de en 15 fot skjærgårdsjeep på slep. 1500 i bot

— Jeg fikk bot på 1500 kroner fordi jeg kjørte for fort. De sier at det er tre knop helt fra tuppen av Tangen og til gjestehavna, men her er det ikke noe skilt som sier det, forteller Tor Stian Kaspersen.Sammen med kameraten Ole Jørgen Gravaas var de en tur i byen.- Vi var på vei hjem da vi ble stanset. Det står ikke et eneste skilt her om at vi ikke kan kjøre fortere enn tre knop. Da er det helt idiotisk at de gir oss bot, synes Kaspersen.- Hvordan skal vi vite at det ikke fartsbegrensning her, spør Gravaas.Kaspersen er nettopp fylt 16 år og har nylig begynt å kjøre båt.- Jeg skal snakke med min far før jeg eventuelt godtar boten, det vet jeg ikke nå, sier Kaspersen.Sømsguttene ble overrasket av den sivile politibåten inne ved Bystranda.- Det er helt greit med politi i sivil, så lenge de oppfører seg ordentlig, mener Kaspersen.Fidjeland vil ikke kommentere enkeltsaker, men sier på generelt grunnlag:- Det er en båtførers plikt å sette seg inn i hvor det er lov til å kjøre fort. Mange hevder overfor oss at de ikke kjenner til fartsbegrensingene, selv om de egentlig gjør det, sier Fidjeland. Vannskuter

Kim Sigurd Knutsen og Henrik Knutsen var også blant dem som ble stoppet i går. De ble tatt igjen av politibåten midt på Byfjorden, der de kjørte vannskuter.- Vi visste ikke at det var ulovlig. Jeg var sikker på at den var registrert som småbåt, og dermed lovlig, hevder Henrik Knutsen.De er ikke videre begeistret for den sivile politibåten.- Det er akkurat som en sivil politibil, like dårlig begge deler, mener Knutsen.Alle små farkoster som bruker vannjet som framkomstmiddel regnes som vannskuter, selv om de er registrert i småbåtregisteret.- Vannskutere ble ulovlig 01.01.2002, med mindre den enkelte kommune gir et spesifikt område det er lov til å kjøre. Det har ikke Kristiansand kommune gjort, så her er det ikke lov til å kjøre vannskuter, forklarer Fidjeland.