KRISTIANSAND: — Om våren og sommeren skal folk være lettere kledd. Det oser mer av sex om våren og sommeren, enn om høsten. Katalogen er delt ut i denne forretningen og i Sixties, som eies av Millennium Det sier daglig leder Thor Mørch i forretningen Millennium i Markens.Han syns bildene i katalogen er snille i forhold til det som serveres av de store motehusene i verden, og har ikke mottatt noen reaksjoner på bildene i katalogen. - Har du betenkeligheter med å selge klær fra denne katalogen til 11-åringer?- Nei, det har jeg ikke. Foreldrene har som regel et overordnet oppsyn med barna, og vet stort sett hva de kjøper. Klærne er babete og snuppete. Dersom folk reagerer, bør de heller kjøpe klær et annet sted, sier Mørch. Han innrømmer at bildene nok er i grenseland, og at han burde sett gjennom katalogen. - Miss Sixty selges til damer fra 11-12 år og oppover, men vi har kunder ned til 10 år. Men snuppemerket for 10-åringene heter Killah. - Hva syns du om at det spilles så åpenlyst på sex?- Motebransjen generelt gjør det, spesielt i vår- og sommersesongen. Andre steder får du kjøpt singleter for barn, og det er ikke bra hvis du tenker på pedofili. Andre forretninger selger også stringtruser til sjuåringer, sier han. For 10 dager siden fikk Mørch inn klærne sammen med rundt 110 kataloger. Katalogen ble lagt ut med en gang, uten at Mørch så gjennom den. De siste eksemplarene forsvant fredag. - Det er viktigere å få ut varene enn å kikke i katalogen, sier han. Mørch mener det er forferdelig vanskelig for forretningen å reservere seg fra å legge ut katalogene, fordi leverandørene forventer at katalogene kommer ut. Han mener det ikke er til å unngå å reklamere for merket på denne måten. - Miss Sixty har blitt et overhypet ungt merke, med målgruppe i alderen 14-15 til 35 år. 14-15-åringer er eksponert for sex. Markedsundersøkelser viser at de er rimelig oppegående på dette fra de er 13 år. De catcher dette kjapt. - Syns du det er greit? - Jeg har ikke noe forhold til om dette er greit eller ikke.Millennium selger også merkeklærne Replay (fra 14-40 år) og Killah (fra 9-16 år). Katalogen fra Killah markedsfører klær med lettkledte, tynne modeller på rundt 20 år. - Er det greit å bruke slike modeller i salget av barneklær?- Ja. Så lenge de har et ungt utseende, føler jeg det. Det er langt riktigere å bruke gamle nok modeller, enn unge jenter. I Replay-katalogen skal en jente på alle fire, med struttende rumpe, selge skjørt og overdel. - Jeg tviler på om 14-åringer tar skade av det. Dagens 14-åringer er mer opplyst enn vi var da vi var unge, sier Thor Mørch. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no