LILLESAND: — Innsigelsen kom ikke uventet etter vedtaket i plan- og forvaltningsutvalget forrige uke. Nå må vi først få avklart når det blir mekling. Så får vi i meklingsgruppa legge en strategi, sier ordfører Odd Steindal.- Dette er en svært vanskelig sak, og det er ikke mulig å spå resultatet. Vi må bare forberede oss og se hva vi kan oppnå i mekling. Jeg føler at Lillesand med sitt tunnel-ønske står nokså alene i denne saken. Dette er jo en vei som har stor regional betydning, sier han.Det var onsdag i forrige uke et enstemmig planutvalg gikk inn for en 3,5 kilometer lang tunnel under Kaldvell. Etter dette har administrasjonen i kommunen egentlig bare ventet på innsigelsen. Prosjektleder Thor Inge Nilssen har ved gjentatte anledninger sagt at den ville komme om Lillesand stod på tunnel. I brevet fra vegvesenet peker Nilssen og regionvegsjef Andreas Setsaa på at tunnelalternativet er kostnadsregnet til 300-340 millioner kroner mer enn dagalternativet over Kaldvell. «Vi kjenner ikke til noe sted i landet der det er lagt ned så mye penger for å sikre en støyfri adkomst til et turområde», heter det.Vegvesenet har foreslått en 120 meter lang buebro omtrent 20 meter over vassdraget. «Vannstrengen vil ikke bli berørt verken av landkar eller pillarer», blir det påpekt.Setsaa og Nilssen skriver at tunnel er et dårligere alternativ med hensyn til trafikksikkerhet og vei- og trafikkmiljø. Sannsynligvis vil det gå færre kjøretøyer fra eksisterende E 18 til den nye motorveien for den delen av trafikken som skal fra Lillesand og østover, på grunn av at veien blir så bratt.Vegvesenet ber kommunen ta kontakt med Fylkesmannen, slik at det kan vurderes om det er grunnlag for mekling. «Det er av avgjørende betydning for prosjektets framtid at eventuell mekling kan foretas snarest», heter det.Lillesands meklingsutvalg er klart. Det består av politikerne Odd Steindal (H), Solveig Solbakken (A) og Jørn Brodwall (SV) samt rådmann Halvard Aglen og saksbehandler Camilla Espedalen.Da utvalget ble valgt, stod kampen mellom Brodwall og KrF's Hans-Thomas Nikolaisen. Sistnevnte mente etter utfallet at det lå politiske motiver bak å holde KrF utenfor utvalget.- KrF har vært tydelige i E 18-saken. Tydelige på at vi ønsker tunnel gjennom Barbro Slott og Kaldvell. Det er et klart politisk signal at man ikke ønsker denne tydeligheten i utvalget, sa han til Lillesands-Posten etter møtet.