LYNGDAL: Det mangler nærmere 200 millioner kroner på å få fullfinansiert Listerpakken. Skal alle veiprosjektene gjennomføres, kommer man ikke utenom å forlenge bompengeperioden med inntil fem nye år, ifølge samferdselssjef Leif Storsve i Vest-Agder. Det er Stortinget som må godkjenne en eventuell forlengelse av bompengeperioden i Lister, etter iniativ fra de berørte kommunene. Bare til bygging av ny, og utbedring av dagens, riksvei 465-trasé mangler det 100 millioner kroner. På riksvei 43 mellom Lyngdal og Farsund har uvanlig mye løst fjell resultert i millionoverskridelser. Det er heller ikke funnet inndekning til nye løsninger for «Skråveien», som er tenkt bygd for å knytte industriområdet Lundevågen i Farsund sammen med riksvei 43.Da Stortinget vedtok Listerpakken til 1624 millioner (2002-kroner), var det en klar forutsetning at innholdet i pakken måtte tas opp til ny vurdering dersom det kom til kostnadsoverskridelser. Det er ikke ordførerne i Listerregionen innstilt på.— Det er uaktuelt å kutte i Listerpakken. Listerrådet vil gjøre alt vi kan for å overbevise Stortinget og Samferdseldepartementet om at staten må dekke alle de nye overskridelsene, sier ordfører Sigmund Kroslid i Flekkefjord. Ordførerkollega Hans Fredrik Grøvan i Lyngdal mener også at Listerpakken må fullføres, men er samtidig ganske kategorisk på at bompengeperioden ikke skal utvides eller at satsene skal settes opp. Grøvan minner om at Lyngdal allerede i dag har bomstasjoner både på riksvei 43 mot Farsund og på Kvinesheia. Satsen på 20 kroner er også svært høy. Leder av Lyngdal markedsforening, Thor-Ove Aas, sier staten nå må betale overskridelsene i veiutbyggingene i regionen. torbjorn.witzoe@fvn.no