KRISTIANSAND: Den aller første tegningen av superskipet ble offentliggjort i går. Kvelden i forveien ble punktum satt for intensjonsavtalen mellom Color Line og det Røkke-eide verftet Aker Yards i Finland.Foreløpig er rederiledelsen tillbakeholden med tekniske data.Det som er klart, er at skipet skal erstatte «Christian IV» og krysse Skagerrak på tre timer og ett kvarter, fem kvarter raskere enn sin forgjenger.Linjedirektør Terje Marcussen var selv i finske Turku denne uken for å lose intensjonsavtalen i havn.— Vi håper å kontrahere det nye skipet i desember, sier Marcussen, som har kjempet for nytt skip mellom Kristiansand og Hirtshals siden han tiltrådte stillingen for fire år siden. En stor dag

Det er ikke bare overfarten som blir raskere enn i dag. Det nye skipet skal kunne tømmes og lastes i løpet av tre kvarter.- Dette er en stor dag, oppsummerer linjedirektøren.Skipet som kommer, kan romme ca.1800 passasjerer og nær 800 personbiler. Tilsvarende tall for «Christian IV» er samme antall passasjerer og nær 400 biler.Det 23 år gamle skipet har 302 lugarer. Det nye får bare 72, alle øremerket mannskap og trailersjåfører.Passasjerer må nøye seg med søvn i flyseter. Milliardinvestering

Nykommeren er 211,3 meter lang og 29,6 meter bred. «Kvarten»s tilsvarende mål er 153,4 og 24,2 meter.Color Line har bestilt ytterligere et skip fra verftet i Turku. Det skal settes inn mellom Larvik og Hirtshals våren 2008. Avtalen for de to skipene har en totalverdi på nær to milliarder kroner. I tillegg kommer investeringer i havner og infrastruktur. «Christian IV» selges

— Vi satser på en fremtidsrettet tonnasje. Det betyr blant annet at «Christian IV» skal selges, opplyser Terje Marcussen.Men den gamle traveren skal jobbe i enda to år før så skjer. Og «Silvia Ana» skal fortsatt hjelpe til med å svelge unna sommertrafikken mellom Kristiansand og Hirtshals.- Forholdene skal ligge vel til rette for det nye skipet innen desember 2007.Det lover Thomas Granfeldt jr., driftssjef i Kristiansand havn. - Også vi ønsker ny ferje hjertelig velkommen etter mange års venting, sier han, uten å kunne utdype hva som konkret må gjøres.Så langt har vi bare sett et bilde, fått noen dimensjoner, innkalt en gruppe og gjort oss noen tanker. Men alle skal vite at vi strekker oss til det ytterste for alle initiativ som utvikler ferjebyen Kristiansand, lover Thomas Granfeldt jr.lars.hollerud@fvn.no