Hjullasteren, en Volvo L120 E, kan styres på to måter. Enten ved å bruke ratt eller ved å bruke en liten joystick som er plassert på venstre armlene, ifølge NRK Rogaland.

Sjåføren har forklart at han brukte rattet til å styre og at jakken hang seg opp i joysticken. Hjullasteren la seg da over i motgående kjørefelt på E39, og traff en personbil som kom sørover fra Vikeså. Et foreldrepar og deres fem år gamle datter omkom i kollisjonen.

Mandag skal hjullasteren undersøkes for å finne ut om det er feil på den. Ifølge Volvos spesifikasjoner skal rattet alltid reagere, og være den avgjørende av de to måtene å styre den tjue tonn tunge maskinen.

— Spakstyring skal kun nyttes under arbeid, og når farten er under 20 km/t. Den må da kobles inn via en knapp, og armlenet med spaken må felles ned fra oppslått stilling. Med andre ord: Det må være et bevisst valg. Dette er nøye presisert i instruksjonsboken. Selv om spakstyringen er koblet inn, skal rattet overstyre alle spakfunksjonene, sier distriktssjef Ove Folkvord i Volvo Maskin AS Sør-Rogaland, til Stavanger Aftenblad.

For de to barna som overlevde ulykkener tilstanden nå bedret. For den to år gamle jenta er tilstanden alvorlig og stabil, mens hennes seks måneder gamle bror er flyttet til barneavdelingen ved Stavanger Universitetssjukehus.