Hun er trolig Sørlandets mest prisbelønte designer. Opprinnelig fra Sverige, bosatt i Kristiansand. Målet hennes er å komme i IKEA-katalogen innen to år. Enn så lenge fyller hun norske senger, golv, stuer og ører med sin design.Antakelig har hver eneste nordmann gått til sengs i Berthelsens sengetøy. Hvor mange mønstre hun har tegnet for Høie, har hun ikke oversikt over. Ikke liker hun alle like godt selv, heller. Men sånn må det være. Smaken er forskjellig.For fem år siden sa Berthelsen opp fast jobb hos Høie og startet for seg selv. Det førte henne til Mandal Veveri og skapelsen av den fireganger prisbelønte dukserien «Babettes gjestebud». Dukenes Mercedes. Aldri før var det laget industriprodusert linduk i Norge. Så skjedde det på Sørlandet.Likeledes fikk hun pris for å ha utformet en teppeserie for Mandal-tepper og nå sist for sin innsats for designen til produktserien til Norsk Flid, «Rede».— Husflid har vært litt traust. Min jobb var å blåse liv i den, tenke nytt, og få yngre mennesker interessert i norsk kulturhistorie, sier hun.Jobben for Norsk Flid gjorde det mulig for henne å jobbe på den måten hun liker best, i team, der alle er med på idéutviklingen og samarbeider om et felles produkt.- Vi får et mer helstøpt produkt om alle jobber sammen om ideen. Hvis vi skal nå fram i jungelen av produkter og informasjon, så kan det godt være man lykkes å nå fram til forbrukeren hvis alle ledd i produksjonen står sammen om å fortelle én felles grunnidé. Hvis vi skal greie å produsere noe i Norge, kan design være med på å gjøre det mulig, sier hun.Hennes jobb består blant annet i hele tiden være på jakt etter forbedringer som kan skape en enda mer konkurransedyktig produksjon. Ord som «produksjonseffektivitet» og «lønnsomhet for kundene» er livsviktige for henne. De avgjør om hun skal få noe å leve av.Likeledes må hun hele tiden ligge på været og snuse til seg allverdens trender. De skal omsettes til næring for henne selv og en rekke bedrifter på Sørlandet. Hittil er det mest sørlandsbedrifter hun har arbeidet for.- Det er viktig at man vet hva som rører seg blant mennesker, hvordan de lever hva de drømmer om og ønsker seg. Alt forandrer seg så himla fort, så her gjelder det ikke å sove i timen!Men det at trenden er snappet opp, betyr ikke at Berthelsen hiver seg på motebølgene. Tvert om. Hennes mål er å lage kvalitetsprodukter med lang levetid. Derfor tegner hun ikke klær, men foretrekker interiørartikler, smykker, keramikk og tekstilvarer.De siste årene har hun laget smykker for Hillestad. Det innebar å lære seg ting hun til da ikke hadde kunnet om metall og tredimensjonalitet. Det var gøy. Det må alt arbeid være for at hun skal ville drive med det.- Om jeg skulle ha sagt at det eneste i verden jeg vil lage er sengetøy, da kunne jeg ikke klart å overleve som designer, understreker hun.For Anna Berthelsen er design ikke noe kapitalkreftene har funnet på for å tyne mer penger ut av befolkningen. Design er en måte å berike alminnelige menneskers liv på med skjønnhet og gjennomtenkt funksjon. IKEA er demokratiserende ved at bedriften bringer god design til folket for en billig penger, mener hun.- Du får høyere livskvalitet hvis du blir mer bevisst på hva som er godt for deg, sier Berthelsen.Ordet «bevisst» er viktig. - Fordi alt nødvendigvis må ha et uttrykk, en form, er det viktig å tenke nøye over hvilken form og uttrykk man tilfører produktet. Selv seigmenn i godteposen og et plastkrus kjøpt på Nille er designet. Noen har tenkt ut hvilken form, konsistens og farge de skal ha. Hvor godt designeren har tenkt, vil avgjøre hvilken lyst vi får til å kjøpe, sier hun.- Nesten ingen kjøper et produkt fordi det er «Made in Norway». Så patriotiske er vi ikke. Folk er kravstore på hva de vil ha, så det må være noe mer ved produktet for å få oss til å kjøpe. Det må være design, sier hun.- Jeg merker en større interesse for design hos nordmenn nå enn før. Folk er mer ute og reiser og får impulser fra mediene. Design er ikke lenger bare for en liten klikk.Sørlendingene henger litt etter. Det begynner å jevne seg ut, men det er et godt stykke igjen, sier hun.- Men hvis en bedrift først har begynt å bruke designer, kommer den tilbake. For den har erfart fordelene ved det, sier Berthelsen.