KRISTIANSAND: — Mange gir uttrykk for at det er verre å få prikker enn bot. Boten er de ferdige med der og da, sier leder ved trafikktjenesten ved Agder politidistrikt, Oddmund Jensen, til Fædrelandsvennens nettavis.

I perioden fra januar til og med august i år har han registrert 4552 prikker fordelt på 3300 travle sørlandsbilister. Det er nesten prikkfri kjøring sammenlignet med samme tidsrom i 2004. Da ble hele 7611 prikker delt ut på Sørlandet - til 5568 bilister.

— Prikkesystemet synes å virke slik at folk setter ned farten. For folk er det ulidelig å få registrert noe som står der i tre år, sier Jensen.

Mest fart

Prikkbelastningen på førerkort ble innført 1. januar 2004. Bilister som får åtte prikker i løpet av en treårsperiode mister førerkortet i seks måneder. Ved oppnådd seks prikker sender politiet automatisk ut et brev der bilistene blir minnet på at de bare er to prikker fra å bli fotgjengere.

Ifølge Jensen blir om lag 90 prosent av prikkene utdelt som følge av høy fart. Resten er fordelt på kjøring mot rødt lys, ulovlige forbikjøringer og overtredelser av vikeplikten.

— Fotobokser, lasermålinger og gjennomsnittsmålinger gir flest prikker, sier Jensen.

Kontroller og prikker

Med også en markant nedgang i antall bilister tatt i fotoboksene i Kristiansand første halvår i 2004, er Jensen svært fornøyd med hvor fort det går i svingene i sør for tiden. Grunnen tror han er en kombinasjon av fartskontroller og prikkesystemet.

— Å ha et kontrolltrykk oppe er det som gjør at folk kjører sakte. Hvis bilistene opplever at risiko for å bli tatt er lav, så blir ikke konsekvensene så høye. Men det er en kombinasjon, sier han.