KRISTIANSAND: Det går fram av etterforskningen som Det Særskilte Etterforskningsorgan for politisaker (SEFO) har gjennomført av den dramatiske biljakten tirsdag 7. desember.Snydens full, og med politiet i hælene, raste den 30 år gamle kristiansanderen utover Søgnesletta mot sperringen i sin Chevrolet van. Speedometeret viste ifølge polititjenestefolkenes vitneforklaring opp mot 120-130 km/t. En teknisk undersøkelse av patruljebilene kan tyde på at farten har vært litt lavere. Åtte personer ble skadet da 30-åringen dundret inn i de parkerte bilene i mellom 90 og 100 km/t.Blodprøven som ble tatt av 30-åringen etter ulykken, viser en alkoholkonsentrasjon på 2,09 promille.SEFO-leder Yngve Svendsen konstaterer i sin rapport at politiet ikke varslet bilistene som var blitt stoppet foran politisperringen om at en biljakt var på vei mot dem. Det ble følgelig heller ikke gjort noe for å få disse personene ut av bilene sine. Politiet markerte heller ikke bilkøen med skilt eller annen markering.Derimot var veisperringen med lastebilen 150 meter lenger fremme markert med blinkende blå lys.Uaktsomt?

SEFOs rapport av etterforskningen etter biljakten er nå klar, og vil bli oversendt Statsadvokaten i Agder. Leder for etterforskningsorganet, byrettsdommer Yngve Svendsen, og de andre medlemmene, vil samtidig avgi en innstilling om noen av polititjenestemennene bør tiltales og straffes etter episoden.Denne innstillingen er ifølge Svendsen ikke offentlig.Mye tyder på at forholdet omkring merking og varsling av biler og bilister foran sperringen vil bli svært viktig når Statsadvokaten i Agder nå skal vurdere om politiet har utvist tjenesteforsømmelse eller grov uaktsomhet i tjenesten. Personer som opplevde ulykken, og pårørende til personer som ble skadet, har kritisert politiet for at de ikke ble varslet på forhånd.Det avgjørende spørsmål vil bli om polititjenestefolkene burde ha gjort noe for å ivareta sikkerheten til de som stod i bilkøen, og om de hadde tid og praktisk mulighet til å gjøre noe. Dersom påtalemyndigheten finner at gjeldende instruks for bilforfølgelse og opprettelse av veisperring er brutt på grovt uaktsomt vis, vil resultatet bli tiltale mot en eller flere tjenestefolk.Selve avgjørelsen om å oppta forfølgelsen er også et forhold SEFOs etterforskere har gått nøye gjennom. Biljakten startet like vest for Kristiansand og pågikk over en strekning på 11 km.— Fluktbilførerens mulige alkoholpåvirkning, faremomenter ved forfølgelse og mulige faremomenter ved å unnlate å forfølge fluktbilen er momenter som er forsøkt avdekket i granskningen, skriver Svendsen i en pressemelding.