KRISTIANSAND: I alt fem personer er siktet i saken, deriblant en tjenestemann ved Kristiansand trafikkstasjon. En 37 år gammel mann ble i går løslatt etter å ha sittet to uker i varetekt. Tre andre er fortsatt varetektsfengslet.De tre er en 34 år gammel mann som var daglig leder ved Lund Karosseri og Lakk, en 46 år gammel tidligere leder på samme sted, samt en 38 år gammel daglig leder ved verkstedet Metro Bil og Karosseri.Og politiet sier nå at det er svindel med bilforsikring denne saken i hovedsak dreier seg om. I løpet av de 14 dagene som er gått, har politiet sjekket historikken på flere titalls biler som kan ha vært gjenstand for forsikringssvindel.Geir Hansen, politiavdelingssjef ved tyveriavsnittet, sier han ikke ønsker å gi noen detaljer om hvordan politiet mener svindelen kan ha foregått.— Det er litt for tidlig. Vi er midt inne i en meget omfattende og arbeidskrevende eterforskning, sier Geir Hansen til Fædrelandsvennen.Mange etterforskere

Bilsvindelsaken er for øyeblikket en av de sakene i Kristiansand politidistrikt som legger beslag på flest politifolk. I tillegg til tyveriavsnittet er tjenestefolk fra andre politistasjoner blitt koplet inn. Og i dag besluttet etterforskningsledelsen at etterforskere ved økonomiavsnittet skal koples inn.Etter det Fædrelandsvennen forstår ønsker politiet også å gjennomgå regnskaper, bokføring og bilag fra de involverte virksomhetene.I tillegg til politiet, jobber både Kristiansand trafikkstasjon og forsikringsselskaper med å bistå etterforskningen.Terje Aas, utredningskonsulent i Storebrand i Kristiansand, bekrefter at de har bistått politiet i denne saken. Han sier at forsikringssvindel med bil sannsynligvis har et større omfang enn det politi og forsikringsselskap aner.Biler forsvinner

— Det skjer hvert år et stort antall tilfeller av svindel som aldri blir rapportert eller anmeldt. Man kan jo bare spørre seg hvor de blir av alle de bilene som meldes stjålet? En del kommer selvfølgelig til rette, men hvert eneste år forsvinner en del biler her i distriktet sporløst, sier Aas. Han poengterer at han uttaler seg generelt, og ikke i forhold til denne saken.Den klassiske forsikringssvindelen skjer ifølge Aas på følgende måte. En populær bil stjeles, eller blir meldt stjålet. Dernest skaffer man seg et vrak av samme modell. Delene fra den illegale bilen blir så flyttet over på rammen til vraket. Etter en del arbeid er et vrak forvandlet til en helt «lovlig» bil, som kan selges med stor fortjeneste.- Vi har sett eksempler på at biler som går på norske veier er satt sammen av opptil 3-4 stjålne biler, sier Aas. Han legger til at det er den vanlige forsikringstaker som betaler regningen for denne kriminaliteten.