Kristiansand: -Ulykkesrisikoen er stor for utrykningskjøretøyer, og derfor er det viktig at sjåførene har kompetansebevis. Dette vil øke sikkerheten på veiene, sier Bjørn Lund, rådgiver ved kontor for trafikkpedagogikk i Statens vegvesen. Per dags dato kreves ingen spesiell kompetanse for å kjøre utrykningskjøretøyer. Fra 1. mars blir det et statlig krav at alle sjåfører skal ta et eget kurs for å kunne kjøre ambulanse, brann— og politibil. Dette gjelder i første rekke nye i yrket. De som kjører med vanlig førerkort og har jobbet over to år får automatisk kompetansebevis. Innen april 2004 skal alle førere av utrykningskjøretøyer ha kompetansebevis.- Vi la ut saken på høring i 1998, da gikk den ut til alle landets kommuner. Da Samferdselsdepartementet skulle avgjøre saken, landet de på en løsning som ikke ble spesielt dyr, sier Lund.- Enhver kommune kan nemlig velge selv hvordan de vil gjennomføre kurset, men Statens vegvesen vil sjekke at dette tilfredsstiller kravene i læreplanen.I læreplanen blir det behandlet hva opplæringen skal inneholde; for eksempel glattkjøring, teori knyttet til utrykning og praksis.Geir Skjævesland, opplæringsleder i Ambulansetjenesten i Vest-Agder, synes de nye forskriftene er for runde i kantene.- At en allerede har kjørt utrykningskjøretøy i to år, er ingen garanti for at en virkelig kan kjøre. Enhver ambulansetjeneste med respekt for seg selv burde drive intern opplæring, sier Skjævesland.- Forskriftene er et kompromiss mellom kravet om en viss kompetanse og det at brannvesenet har mange frivillige arbeidere. Kurset er dyrt, og dersom alle måtte hatt kurs, ville en miste mange frivillige.Ambulansetjenesten i Vest-Agder vil bruke et kursopplegg utarbeidet av ambulansetjenesten i Akershus for å lære opp nye sjåfører. Brannvesenet har ennå ikke diskutert hvordan de vil gjøre dette. Politiet har egen opplæring i forbindelse med utdanningen ved Politihøgskolen.