KRISTIANSAND: — Det er bilen som dreper. Det er bilen som er årsak til trafikkulykkene. Derfor blir det en dårlig løsning dersom man fører en politikk som øker privatbilismen, sier Trond Øvrebø.Han er sekretær i miljøorganisasjonen Natur og Ungdom på Sørlandet, en organisasjon som håper - og som kommer til å ivre for - at Sørlandet ikke blir tildelt ei eneste krone mer til veibygging enn det som ligger i forslaget til statsbudsjett.Natur og Ungdom på Sørlandet har grepet fatt i en rapport fra Vestfold, som viser at antall trafikkulykker, antall skadde og drepte i trafikken ble kraftig redusert etter at farten på E 18 gjennom Vestfold ble satt ned med 10 km/t, kombinert med hyppige politikontroller. Framkommeligheten i trafikken ble heller ikke redusert.- Erfaringene fra Vestfold er svært interessante, og viser at det finnes andre og rimeligere løsninger enn veibygging, dersom man virkelig ønsker å oppnå reduksjon i antall ulykker, skadde og drepte i trafikken, sier Trond Øvrebø.Men på Sørlandet er det nesten ingen politikere som har foreslått fartsreduksjon på E 18. Trond Øvrebø og organisasjonen Natur og Ungdom på Sørlandet mener at dette er avslørende.- Politikere og næringsliv bruker trafikkulykkene som et påskudd for å hyle om mer penger til veibygging. De bruker ulykkene som et middel til å nå andre mål, nemlig det å legge forholdene enda bedre til rette for bilismen. Men det er ikke sikkert at det resulterer i færre trafikkulykker, sier Trond Øvrebø.Et bedre tiltak, slik han og Natur og Ungdom ser det, er å redusere farten på de eksisterende veier, får mer politi- og fartskontroll samtidig som det blir lagt til rette for et bedre kollektivtilbud.Dette er noe av bakgrunnen for at organisasjonen nå akter å sette i verk en kampanje som retter seg mot planene om firefelts motorvei på Sørlandet. Samtidig vil man prøve å påvirke politikerne til å gjøre mer for å få opprettet et bedre bussrutetilbud.- Denne kampanjen kommer til å få preg av informasjon og formidling av fakta, både overfor politikere og folk flest, sier Trond Øvrebø. Natur og Ungdom kommer til å markere seg ved opptreden og arrangementer rundt om i Sørlandsbyene. Det vil være rettet mot publikum. Men han ser heller ikke bort fra at Natur og Ungdom på Sørlandet vil dra til Oslo, for å få landsdelens stortingspolitikere i tale.Det er antatt at firefelts motorvei gjennom Aust-Agder vil koste om lag 600 millioner kroner ekstra.- Dette er faktisk identisk med det beløp som staten har kuttet sitt tilskudd til kollektivtrafikken på landsbasis med over de siste ti år, sier Trond Øvrebø.Han mener at politikerne fra Sørlandet heller bør kjempe for at statens støtte til bussrutene kommer opp på samme nivå som man hadde i 1987.- Da kan vi få hyppigere bussavganger til lavere pris enn i dag. Men jeg har ennå til gode å se noen politikerer fra Sørlandet som står opp og kjemper for dette i budsjettforhandlingene, sier Trond Øvrebø.I stedet har vi opplevd at billettprisene på bussen i Vest-Agder øket med ti prosent fra i fjor til i år, og vi kan regner med en tilsvarende økning fra kommende årsskifte. I Aust-Agder har prisene øket med mer enn 15 prosent siden 1997.- Dette er en utvikling i feil retning, og det er på høy tid å reise en motargumentasjon mot det ensidige hylekoret om mer penger til veibygging på Sørlandet. Det finnes enklere, billigere og bedre løsninger, sier Trond Øvrebø.