KRISTIANSAND: — Også fra Kristiansand og Vest-Agder skal vi gjøre hva vi kan for å påvirke Stortingets behandling av sjøfartsmeldingen med sikte på å bevare en viktig næring, sa ordfører Jan Oddvar Skisland da han på vegne av landsdelen skrev under pergamentet som følger flaskeposten til Stortinget. Dette er et ledd i den såkalte kystaksjonen, der man søker å påvirke rikspolitikerne til å utforme en skipsfartspolitikk med langsiktighet og forutsigbarhet for så vel redere som sjøfolk.Nettolønn for alle sjøfolk på skip i NOR-registeret er et av de sentrale kravene.- Regjeringen sier de vil legge til rette for vekst og utvikling i norsk skipsfart. Men når regjeringen går inn for å fjerne nettolønnsordningen, som alle nord-europeiske EU-land nå benytter, så er resultatet at de ikke blir konkurransedyktige, og arbeidsplasser i hopetall går tapt.Slik argumenterte Anders Enger, en av de tillitsvalgte om bord på «Christian IV» i en appell han holdt fra dekket på «Sjøkurs» ved kai i Kristiansand.Han påpeker at dersom regjeringen får gjennomslag for forslaget om å fjerne nettolønnsordningen, så vil det i verste fall bety at alle norske sjøfolk som jobber med catering samt underordnet personell på dekk og i maskin, vil forsvinne fra NOR-ferjer i utenriksfart. Dette utgjør om lag 80 prosent av besetningen på ei ferje, og de blir da erstattet av personell fra land som bruker nettolønn.- Bare for Kristiansand vil dette i verste fall bety at rundt 500 personer som er ansatt i Color Line går en usikker fremtid i møte, sier Anders Enger.Han kan ikke begripe at dette er å legge til rette for vekst i norsk skipsfart.Han fikk i så måte full støtte fra Vidar Kleppe (Demokratene), som fremførte sterk kritikk mot næringsminister Ansgar Gabrielsen.- Man skulle kunne forvente at Ansgar Gabrielsen i det minste har pisset i salt hav, og at han har bedre forstand på skip og sjøfart enn det som kommer til uttrykk gjennom denne stortingsmeldingen, tordner Kleppe. Han benyttet også anledningen til å kritisere Høyres Peter Gitmark, som har uttalt seg kritisk om Color Line og norsk sjøfart.- Still disse politikerne til ansvar. Krev svar og handling av dem. Ellers finnes det andre politiske alternativer som er bedre, sa han og lovet å slåss for sjøfolkene.Leif Haukom, direktør ved Maritime Pusnes, minnet om at sjøfartsnæringen er viktig også for landbasert industri. Pusnes produserer bl.a. forankringssystemer for skip samt laste- og losseutstyr for off shore.- En robust skipsfartsnæring er derfor av vital betydning også for mange landbaserte næringer, minner han om.Jarl Odinsen, leder for Norsk Sjømannsforbund region Sør-Øst, levner heller ingen tvil om at nettolønn er forutsetningen for norske arbeidsplasser på norske skip.- Ordningen må forankres i lov, så rederiene tør å satse på norske sjøfolk, påpeker han.Og i går ble budskapet sendt som flaskepost til Stortinget. Den følger Sjøkurs langs kysten fram til Oslo.