Kristiansand: — Annonsen for mobilselskapet NewPhone i Fædrelandsvennen 26. mai i år er kjønnsdiskriminerende og i strid med markedsføringsloven. Den utnytter kvinnekroppen for å selge et produkt, og uttrykker en støtende og nedsettende vurdering av kvinner gjennom tingliggjøring, sier førstekonsulent Anna Charlotte Neumayer hos Forbrukerombudet.

Den aktuelle annonsen har overskriften «Ny dame. Hvert år. Vi betaler.» Fotnoten til overskriften lyder «Det er mange ting som kunne være fristende å fornye hvert år. Vi har valgt å spesialisere oss på mobiltelefoner.» Forbrukerombudet mottok tre klager på annonsen, som nå er kjent kjønnsdiskriminerende. NewPhone har fått beskjed om å stanse den lovstridige markedsføringen.

Fornøyd

Tidligere mottaker av likestillingsprisen Lisbeth Reed er glad for at annonsen fra NewPhone er ulovlig.

— Det var en veldig god nyhet at Forbrukerombudet har funnet annonsen lovstridig. Etter mitt syn var den klart kjønnsdiskriminerende, og jeg er glad for at noen klaget inn annonsen, så kampanjen blir stanset, kommenterer Reed.

Litteraturvitenskap-professor Unni Langås ved Høgskolen i Agder gikk i begynnelsen av juni hardt ut i media mot annonsekampanjen hun mener bruker kropper som blikkfang på linje med utbyttbare handelsvarer. Hun synes det er greit at Forbrukerombudet har sagt at annonsen er lovstridig, men fremhever at det viktigste er en åpen debatt om temaet.

— De toppløse kvinnene fremstilles som sexobjekter, og annonsen er lite kritisk i forhold til tradisjonelle kjønnsnormer, sier Langås. Hun mener dette må være en litt pinlig sak for reklamebyrået som laget kampanjen.

Brukes ikke igjen

Leder i NewPhone, Otto M. Isaksen, var på reise i går, og hadde ikke mottatt vedtaket fra Forbrukerombudet. Han ville derfor ikke kommentere saken.

Produsent av kampanjen, Lars Traaholt ved reklamebyrået Recommended Norway AS i Kristiansand, sier selskapet vil merke seg Forbrukerombudets vedtak.

— Vi følte at dette var en kampanje som kunne fungere, men tar til etterretning at Forbrukerombudet mener noe annet, sier Traaholt.

Den omstridte annonsen har kun stått på trykk én gang, som del av en lanseringskampanje for NewPhone. En tilsvarende annonse med mannlige modeller i shorts og kortermet skjorte var også del av lanseringskampanjen. Denne annonsen er ikke klaget inn for Forbrukerombudet, og rammes dermed ikke av vedtaket om stansing. I følge Traaholt hadde selskapet ikke konkrete planer om å bruke noen av annonsene videre.

mari.helland@fedrelandsvennen.no