Manglende service | Følgende er eksempler på tilfeller som jeg har opplevd, litt for mange ganger, på de gule bussene:1. Jeg skulle gå av bussen, og da jeg hadde fått den ene foten ut av døren, lukket døren seg bak meg. Ryggsekken min ble akkurat ikke sittende fast i døren og jeg slapp unna med et adrenalinrush (dette har kun skjedd en gang, men det var skremmende nok).2. Etter å ha trykket på stoppknappen, i god tid før holdeplassen jeg skulle av på, kjørte bussjåføren uanfektet videre og rett forbi stoppet.3. Bussjåføren ser ikke bakover på den bakerste døren for å se om noen bak skal av og åpner derfor bare den fremre døren. Jeg blir nødt til å rope frem og be om å få døren bak åpnet. Skal det være slik?4. Etter å ha vært i byen på kveldstid oppdager jeg at det er 1,5 timer til neste buss går. Også på dagtid opplever jeg liknende problemer. Det går gjerne godt over en time mellom hver avgang. Søndagsrutene fra Tømmerstø for eksempel: 4 latterlige avganger, og alle etter 17.00. Som om ingen skal noe sted på en søndag. Det er riktig at Gud hvilte på denne dagen, men trenger bussjåførene det??5. Sjåfører (spesielt fremmedkulturelle med dårlige norskkunnskaper) som ofte er sure og lite imøtekommende når jeg spør dem om noe.6. Sjåfører som ikke vet hvor ruten deres går. De kjører derfor feil og bruker mye ekstra tid på å komme inn på rett rute igjen. Passasjerene må fortelle hvor de skal kjøre. Resultat: misfornøyde passasjerer som ikke kommer frem til destinasjonen til rett tid.7. Bakdørene blir stående åpne når bussen er på vei fra en holdeplass til en annen. Dette er direkte farlig.8. Jeg kommer løpende til busstoppet, sjåføren lukker døren i det jeg rekker frem og kjører av gårde, til tross for mine desperate dunk på døren og bønner om ikke han kan være så snill å slippe meg på. Er dette bevisst? Psykisk tortur? Håner sjåførene oss? Eller skal man ikke kunne regne med å få god service på bussene lenger?Mens ledelsen sitter på sine høye hester og krever 305 kroner i måneden for at vi skal få lov til å bruke bussen, sitter jeg, vi, KUNDENE igjen og føler at vi har betalt i dyre dommer for en tjeneste vi ikke får. I oktober 2003 tok 21.000 nye kristiansandere bussen. Hva er takken for at sørlendingene løper til bussen som aldri før? Jo, høyere billettpriser og i hvert fall ikke flere avganger. De skryter av det nye metrosystemet, uten å sende en tanke i retning av de stakkarene som ikke er tilknyttet dette.Jeg vet at jeg snakker på vegne av flere når jeg sier at jeg har mistet tilliten og derfor også lysten til å bruke bussen som kommunikasjonsmiddel, men problemet er bare det at jeg har ikke noe annet valg. Jeg blir tvunget til å bruke deres tjenester fordi det ikke finnes noe bedre alternativ. Bussen har monopol på Kristiansands kollektivtrafikk og de vet å utnytte oss som ikke kan kjøre bil. Skam dere!Vebjørn E. Karlsen (17 år)Kristiansand