KRISTIANSAND: — De ligger tett innpå bakfangeren, tydelig utålmodige, smiler hattekjøreren, som har satt horn og følelser i sving gjennom Baneheitunnelen sist uke.Mannen under bremmen er Egil Tveide, prosjektleder for E 18-utbyggingen gjennom Kristiansand. Han har sett seg lei på byens utallige skilt-analfabeter, og startet sin spesielle form for opplæring.- Mange har ikke oppfattet at venstre felt er åpnet, eller de er redde for å bruke det, konstaterer Tveide, som torsdag morgen uoppfordret stilte med passende hodeplagg da Fædrelandsvennen ble med på morgeninspeksjon.En uke etter at kollektivfeltet var en saga blott, ligger bilene stadig tett i midtfeltet. Dette skaper lettere kork i ettermiddagsrushet, og problemer ved veksling mellom midtre og høyre felt.Hver morgen hele uka har prosjektlederen tatt omveien gjennom Baneheitunnelen på vei til jobb. Her har han lagt seg i midtfeltet og tvunget folk over mot venstre ved å ligge i 40 km/t i 60-sonen.Søndag morgen ved 07-tiden var han nær ved å provosere fram en kollisjon.- Det var en som kom i stor fart bak meg. Han var veldig utålmodig, og skjente ut i høyre felt. Det var så vidt han kom fri av splitten før han la seg inn foran meg, forteller Tveide.- En merkelig form for opplæring?- Det kan godt være. Det er ingen høytidelig sak fra min side, men jeg ønsker å gjøre noen observasjoner. Det er sikkert noen som blir fornærmet, svarer E 18-sjefen.Også politiet har observert at bilene skygger unna venstrefeltet i Baneheitunnelen.- Det tar litt tid, vi er ikke så raske her nede på Sørlandet, humrer Egil Leesland, fungerende leder for trafikkavdelingen ved Kristiansand politistasjon.Han hevder tofeltskjøring er et stort problem for lokale bilister, om de har en hatt på det «flade hauet» eller ikke. Alt for mange ligger konsekvent i venstre fil.- Det er forbudt å kjøre forbi i høyre felt. De som ligger i venstre felt gjør dermed andre til lovbrytere, sier Leesland, som ikke er kritisk til Tveides «voksenopplæring».Prosjektlederen benytter sjansen til å tale hattekjørernes sak:- Når du ser folk med hatt som har problemer med å orientere seg, er det verste du kan gjøre å tute. Da føler de seg tvunget til å handle, uten at de har oversikt over situasjonen, sier Egil Tveide.Han snakker av (en ukes) erfaring.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no