KRISTIANSAND: Avtalen som ble undertegnet i går, omfatter bygging av to ferjer, et konsept kalt Color Line Super Speed.Den ene skal trafikkere Kristiansand-Hirtshals fra desember 2007, den andre Larvik-Hirtshals fra april 2008.Ordren som ble gitt det finske verftet Aker Yards i går, er verd 252 millioner euro, tilsvarende to milliarder kroner.Fra Kristiansand skal overfarten gjøres på tre timer og ett kvarter.«Christian IV», som bruker fire og en halv time på reisen, skal selges når avløseren er klar.Fra Larvik er reisetiden med det nye skipet stipulert til tre timer og tre kvarter.Informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line sier at de to skipene får minst tre daglige avganger, også i vinterhalvåret, og at hvert av dem skal kunne lastes og losses på tre kvarter. Han ser for seg at de to skipene skal kunne overlappe hverandre når behovet tilsier det.Navn på «Kvarten»s arving er ennå ikke klar. Linjedirektør Terje Marcussen har lansert navnekonkurranse via Fædrelandsvennen.Det nye skipet blir 211 meter langt, det vil si ni meter lenger enn «Prinsesse Ragnhild». Det kan romme 1900 passasjerer og hele to kilometer med vogntog.Helge Otto Mathisen legger til at «Color Fantasy» har generert 40 prosent økt trafikk etter at dette skipet ble satt inn mellom Oslo og Kiel i desember i fjor. Mathisen tror at også de nye skipene fra Kristiansand og Larvik vil trekke til seg nye brukergrupper, ikke minst fra kontinentet.Stortingsrepresentant Petter Gitmark (H) beskriver nyheten som særdeles viktig:— Dette er en stor dag for hele Sørlandet. Med det nye skipet åpnes landsdelen for dansker og tyskere. Avtalen er en bekreftelse på at Color Line, et rederi som bruker norske sjøfolk, akter å bli værende i Kristiansand.