KRISTIANSAND: — Passasjerene vil sikkert ha det billigst mulig, men det er lite aktuelt å redusere billettprisene. Vi har mer tro på andre tiltak for å få flere til å ta bussen, sier leder av fylkeskommunens hovedutvalg for næring og samferdsel, Terje Damman (H).En spørreundersøkelse som fylkeskommunen har fått gjennomført i Kristiansand, viser at 51 prosent av de spurte mener det er for dyrt å reise med bussen. Bare 22 prosent synes bussen er en billig reisemåte. Prisene har gått ned

Men i motsetning til mange andre tjenester, har faktisk bussprisene gått ned i Kristiansand de siste årene. Det viser tall Fædrelandsvennen har fått fra Vest-Agder Kollektivtrafikk.For de sentrumsnære områdene (omtrent to kilometer fra Kvadraturen) er utviklingen slik:Voksenbillett år 2000: 17 kroner.Nå: 15 kroner.For de andre bydelene er det vanskelig å sammenligne, fordi soneinndelingen er endret de siste årene.For 23 kroner kan du i dag reise innenfor hele Kristiansand kommune. I år 2000 var kommunen delt opp i flere soner der prisene var henholdsvis 17, 20, 23 og 25 kroner, alt etter hvor mange soner man skulle reise gjennom.I tillegg viser tallene at Kristiansand er blant de billigste storbyene i landet hvis man skal ta bussen. I Stavanger koster en bussbillett 20 kroner (ti kroner innenfor egen sentrumsone), i Trondheim 25 kroner og i Oslo er den billigste billett-typen 20 kroner. I Bergen koster en ordinær billett 23 kroner, men også de har en nærsone der prisen er 12 kroner. Flere avganger

Men busspassasjerene kan altså ikke vente seg billigere billetter fremover. - Våre undersøkelser viser at flere avganger er viktigere enn pris for å få flere busspassasjerer, sier markedssjef i Vest-Agder Kollektivtrafikk, Inge Os.Han viser til at Metrobussen mellom Kvadraturen og Sørlandsparken fikk 21 prosent flere passasjerer da avgangene ble økt fra hver halvtime til hvert kvarter.- Økt hyppighet er veien å gå der det er passasjergrunnlag for det, sier Os.De neste bydelene som skal nyte godt av flere avganger er Voiebyen og Flekkerøya. I dag mener VAK tilbudet her er for dårlig. Til høsten blir det derfor flere bussavganger på kveldstid og i helgene. I tillegg skal busspassasjerene, både i Kristiansand og resten av fylket, sikres bedre kvalitet på bussturene. Fylkeskommunen er nemlig nesten ferdig med en egen kvalitet-håndbok. Pene og rene sjåfører

Her skal det slås fast hva busspassasjerene kan forvente av bussturen og hva de kan klage på.I det siste utkastet til håndboken listes det opp 53 krav som bussjåførene og busselskapene må tilfredsstille. Blant disse er:Om vinteren skal bussen være oppvarmet før passasjerene går på.Sjåføren skal kjøre behagelig, uten kraftige rykk og oppbremsinger.Sjåføren skal være velstelt og ha ren uniform.Bussen skal være ren og velholdt både inn- og utvendig.Ved forsinkelser på mer enn ti minutter skal passasjerene få informasjon.Alle holdeplasser skal være utstyrt med rutetider.- Håndboken blir veldig viktig for passasjerene. De må vite hva de kan forvente og hva de kan klage på, sier Terje Damman.Han legger stor vekt på å få flere til å reise med bussen, særlig i Kristiansand. Da tror han kvalitet er veien å gå. - Det er viktig å få flere til å ta buss i stedet for bil på grunn av den store biltettheten i Kristiansand. Men da er frekvens, pålitelighet og kvalitet vel så viktig som en krone eller to på prisen. vidar.udjus@fedrelandsvennen.no