KRISTIANSAND: — Kommunen har vært altfor lite opptatt av å slåss for jernbanetilbudet til og fra byen. Vi vil med dette markere at kommunen må bli tydeligere overfor både NSB og departementet. Dette bør være en viktig kamp for kommunen. Det sier listetopp for Kristiansand KrF, Jan Oddvar Skisland. - Jeg frykter at vi kan få helt ned i to avganger hver vei mellom Kristiansand og Oslo. Det er en rasering av tilbudet, og da er man i ferd med å ødelegge Kristiansand som jernbaneby. Det er i tilfelle veldig uheldig. Vi bør ha frekvensen på et nivå som gjør det attraktivt å ta toget. Det betyr fem avganger om dagen i hver retning, pluss at nattoget opprettholdes, sier Skisland. Han mener det er veldig galt å ikke satse hardt på det han kaller det mest miljømessige og fremtidsrettede tilbudet. - Av miljømessige hensyn er toget et meget fornuftig transportmiddel, som det bør satses på. Togtilbudet er allerede mye redusert. Jeg er veldig bekymret over at NSB vurderer ytterligere reduksjon av tilbudet på Sørlandsbanen fra nyttår, sier Skisland. Fædrelandsvennen har tidligere omtalt planene om å droppe nattoget fra nyttår, samt redusere antall dagtog mellom Kristiansand og Oslo fra fem til to. Av økonomiske grunner. - Vårt poeng er at dette blir helt feil. Ingen fjerntogstrekninger i Europa går med overskudd, det må subsidiering til. Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mente i sin tid at man kunne få balanse om man fikk penger til å kjøpe Signaturtogene. Men det gikk ikke likevel, sier Skisland. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no