EVJE OG HORNNES: Dyre bildeler og kostbare timepriser ved bilverkstedene gjør bilopphoggeriene til et eldoradao for bileiere. Brukte motorer, dynamoer, startmotorer og hundrevis av andre komponenter er god butikk for både hoggerne og bilistene.— Også bilverkstedene henter deler her. Med de timeprisene det er på verksted nå, har bileierne ofte ikke råd til å reparare bilene sine uten å bruke deler fra hoggeriene, sier Arnt Skeimo ved Evje Bilopphogging til Fædrelandsvennen.Ved hoggeriet hans er mannskapet klare for høysesong både på selvplukk og salg «over disk.»Sammen med Finn Oskar Rosmer eier Arnt Skeimo Evje Bilopphogging. Med nær 2000 bilvrak gjennom portene årlig, er det høy aktivitet ved femmannsbedriften hele året, men nå braker det snart løs for alvor. Mange bruker deler av ferielønna på Evje Bilopphogging.- Folk liker å ha feriepenger og skattepenger å rutte med. Da kommer de hit, da skrur og tumler folk alle veier, sier Skeimo og kikker utover bilene som er plassert etter et mer sinnrikt system enn det ser ut som på hoggeritomta. Pris etter skjønn

Også da Fædrelandsvennen besøkte Evjemoen før pinse, dukket det opp bileiere som fant det de trengte på Evje Bilopphogging.- 20 kroner for de to sideblinklysene til Samara'en min var billig, syntes Andreas Hærås fra Finsland. De vil være med på å holde den snart 20 år gamle Lada'en i forskriftsmessig stand ei god stund ennå.Prisettingen på bildelene fastsettes etter et skjønn som ifølge Skeimo er omtrent umulig å beskrive. Det kommer an på bilmerke, alder på bilen, tilgangen, om det er diesel eller bensinmotor, om det er firehjulstrekk og hvilken garantiavtale/pris man blir enige om.- Deler til firehjulstrekkere er veldig ettertraktet. Disse bilene blir ribbet for omtrent alt, sier Skeimo. Mye nytt

Den som tror at det bare er gamle, utslitte biler som havner på skrothaugen, må tro om igjen. Forsikringsselskapene er raske til å skrote også nye biler etter en kraftig smell. Da tilbys vrakene bilopphoggeriene som betaler mest. Men også her spiller gode kontakter mellom hogger og takstmann, erfaring og markedsoversikt inn.- Du kan få en fem år gammel, god bilmotor for rundt 10.000 kroner her, avhengig av om det er diesel eller bensin. Da er dette langt under halve prisen - ja, kanskje nær en tredjedel av det kunden ellers måtte ha betalt for en fabrikkoverhalt motor, sier Skeimo.- Hva med girkasse til min åtte år gamle Saab?- Vanskelig å si på stående fot, men kanskje 4000, 5000 kroner. Rundt det halve av en overhalt, sier hoggeren.En dynamo som koster flere tusen kroner ny, kan ende på 400 kroner brukt. Et elektrisk speil til en Audi til en 500-lapp, osv., osv.- Hele tida går det på raske skjønn. Vi må bare være billige. Bedre å selge mye og billig enn dyrt og lite, sier hoggeren med en omsetning på 3,5 millioner kroner i fjor. Skjebner

Når man rusler rundt på et hoggeri, vet man også at man er omgitt av biler der liv har gått tapt eller folk har blitt skadet for livet. I flere av bilene henger slappe airbager ut av ratt og dashbord. En sammentrykt Volkswagen av et eller annet merke har fått busk og kratt inn i kupeen etter en utforkjøring.- Slikt gjør inntrykk, men vi kan ikke gruble over det. Jo mindre vi vet, jo bedre, sier Arnt Skeimo.Men hoggerne vet mye likevel. Det er ikke til å unngå at de både vet og kjenner personlig skjebnen til noen av dem som har vært i dødsbilene. Uansett; bilene som havner på Evje Bilopphogging gjør nytta si også lenge etter at deres tid er over. Når olje, bensin, diesel, frostvæske og annet flytende er samlet opp, og brukbare, salgbare deler plukket av, kommer pressa og forvandler bilen til en klump av metall og gummirester. Derfra skipes skrapklumpene til Newcastle i England hvor metallet blir smeltet og rensket. Så er «bilen» igjen i omløp. Bilopphogging er gjenbruk, det.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no