KRISTIANSAND: — Vi rakk det vi skulle med nød og neppe, sier skipperen, lettet og glad for at alt tross alt gikk etter planen med den nye og bedre fullriggeren «Sørlandet».Verftet i Drammen har gitt den tilårskomne damen både makeup og indrekirurgi. Hun er malt og lakket og pusset og stelt. Hun har fått ny, firebladers propell, aksling og gir. Hun har fått fornyede versjoner av tauverk, vaiere og blokker.Og matros Kristian Laundal har gjort det mer bekvemt å sove om bord.- Det blir i alle fall litt mer privatliv, sier 21-åringen fra Hånes, som hentet ideen fra et annet skip og selv har sydd 35 såkalte lebrett til køyesenger. Snille onkler

Fullriggeren «Sørlandet» har, kort sagt, vært gjennom sin mest omfattende oppussing siden 1980.- Staten har lovet oss 22 av de 36,5 millioner kronene vi trenger til rehabilitering. Stiftelsen Unni har gitt tilsagn om 1,8 millioner. Vi trenger 12 millioner kroner til, og håper på noen snille onkler, sier Leif Brestrup, direktør i stiftelsen som eier skuta.For ennå gjenstår arbeid. En del må tas til høsten, blant annet restaurering av halvdekket akterut og bakkdekket forut pluss en del innvendig restaurering, sier overstyrmann Steinar Digre (61), en erfaren sjømann fra cruisefart, tankfart og kjemikaliefart. Men han er førstereis på seilfart. Blankpuss

— Dette er fullriggernes dronning, den eldste seilende og den best bevarte i verden. Jeg gleder meg som en unge, forsikrer «Sørlandet»s nestkommanderende, før han bistår med heising av vimpelen med nasjonale farger og skutas navn påført.Matros Sune Blinkenberg (22), en sprek danske, får jobben øverst i mastetoppen, 34 meter over dekk. Flagget må blafre skikkelig.Det faste mannskapet om bord teller 15 kvinner og menn fra flere nasjoner. Blant dem er jungmannen, portugiseren Luis Valente Salvado Pinho de Aguiar, som i går blankpusset skipsklokken og skiltet som forkynner at skuta ble bygget på P. Høivolds mek. Verksted i 1927.Dermed skinte det meste innen klokka ble 16.30 og 60 frivillige steg om bord for å være hjelpemannskap under «Sørlandet»s første tokt i 2005.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no