GRIMSTAD: — E 39 er ikke bare et sørlandsprosjekt, men en del av kyststamveien mellom Kristiansand og Trondheim, sier Arnstad. - Det betyr at veien ikke bare er en del av en sørlandstenking, men et ledd i en stamveitenking langs hele kysten av Sør-Norge.

Arnstad mener det er vanskelig å si om det er en fordel eller en ulempe for Agders krav om bedre vei mellom Kristiansand og Stavanger, og fire felt hele veien mellom Søgne og Ålgård.

— E 39 er mye omtalt, og er langt fremme i bevisstheten hos mange politiske partier. Samtid er konkurransen stor mellom de ulike fylkene og strekningene, påpeker Arnstad. E 39 fra Kristiansand til Trondheim er over 1100 kilometer, inkludert ferjer.

Broprosjekter

— Har man kommet lenger i planleggingsfasen nord for Stavanger enn sør? Er det lettere for deg som samferdselsminister å forholde seg til prosjektene på E 39 nord for Stavanger?

— Det er litt vanskelig å si, men jeg avviser ikke at det kan være slik, sier Arnstad. Hun peker på at det langs E 39 er svært mange ambisiøse prosjekter, spesielt broprosjekter.

— Jeg mener det er viktig å ikke glemme prosjektene på land. I mange fylker vil E 39 bli utrolig mye bedre hvis man konsentrerer seg om landprosjektene.

— Vi må ikke se oss blinde på broene, de store, flotte og ambisjonsrike prosjektene. Planene langs E 39 er svært ressurskrevende, og det kan være en kime til konflikter og motsetninger mellom regioner, fylker og kommuner, sier Arnstad.

Og det er i den forbindelse hun ber om at man vurderer landprosjektene minst like høyt som broprosjektene. I dag er det sju ferjer på E 39 langs kysten gjennom Sør-Norge. Det ligger store planer om broer og undersjøiske tunneler langs hele E 39. Vi kan nevne Rogfast rundt Stavanger og Hordfast rundt Bergen som to enorme prosjekter.

Fikk skryt

Tirsdag besøkte samferdselsminister Marit Arnstad Aust-Agder og Grimstad. Der ble hun orientert om de store samferdselsprosjektene i landsdelen. Hun gikk langt i å antyde at utbyggingen av E 18 mellom Tvedestrand og Arendal ligger langt fremme. Samtidig ga hun landsdelen skryt for å ha gjort et godt arbeid inn mot neste Nasjonal transportplan (Ntp).

— Det er en styrke at dere står samlet og vet hva dere vil. Derfor har det vært interessant å høre Agder sine prioriteringer. Det er viktig i forhold til Ntp at man tenker langsiktig, og at man er enige ikke bare om prosjektene, men også om rekkefølgen, sier Arnstad som har registrert at landsdelen har få prosjekter inne i innehverende Ntp.

Bypakker

- Din forgjenger, Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), og Kristiansand kommune gikk mange runder før man valgte å planlegge innføring av rushtidsavgift. Hva tenker du rundt bindende avtaler og nye bypakker?

— Vi satser tungt på dette i 2013, og har satt av 670 millioner kroner til dette i budsjettet. Staten er avhengig av at vi når målene som er satt i bypakkene. Og målene er ikke bare økt kollektivbruk, de er også redusert bilbruk. Kommunene må være villig til å innføre tiltak for å nå disse målene, avslutter Marit Arnstad.