SANDEFJORD: Den nye motorveistrekningen på E 18 ved Sandefjord ble åpnet i 2009. Det ble også bomstasjonen. Det er den første av i alt syv bomstasjoner hvor bilistene skal betale for ny firefelts vei fra Tønsberg i Vestfold til Langangen i Telemark, skriver Aftenposten.no .

Rettferdig

Valget av syv betalingssteder i stedet for ett eller to betyr at satsene er satt lavere pr. passering. Systemet ble valgt fordi det er mest rettferdig for dem som kjører bare deler av den nye strekningen. Men det innebærer også at mye mer av pengene går til andre formål enn å betale veien. Regnskapet for 2010 for bomstasjonen ved Sandefjord, på E 18-strekningen Langåker–Bommestad, viser at 58 prosent av pengene forsvinner til administrasjon og finansieringskostnader.

— Det virker som en lite effektiv måte å finansiere ny vei?

— Jeg er enig i det, men det er på grunn av den lave taksten som er satt for passeringen, forklarer daglig leder i bompengeselskapet E18 Vestfold AS, Sigmund Aasly.

Høyere takst mer effektivt

Han sier driften kunne blitt mye mer effektiv med færre betalingspunkter med høyere takst. Taksten er ikke bestemt av bomselskapet.

— Hadde vi tredoblet taksten, så hadde dette regnestykket vært helt annerledes. Det koster 30 kroner å passere bomstasjonen i Sande. Det er en effektiv bomstasjon, forklarer Aasly.

En grunn til det er at bilistene kan stoppe for å betale manuelt. I utgangspunktet kan det virke kostbart å ha personell ute for å kreve inn penger, men i realiteten er det mer effektivt. For ved en helautomatisk bomstasjon som den ved Sandefjord, må ansatte i bomselskapet bruke mye tid på å finne ut hvem bilistene uten autopassbrikke er for å kunne sende ut fakturaer.

35 prosent av alle biler som passerte bomstasjonen ved Sandefjord i 2010, hadde ikke brikke.

Leter etter bileiere

I en helautomatisk bomstasjon blir det da tatt bilde av hver bil både forfra og bakfra. Reglene er slik at nummeret på begge bildene må matche for at bomselskapet skal kunne sende faktura til den som er registrert som eier av bilen. Men ofte er skiltene så utydelige at den automatiske leseren ikke klarer å tyde hva som står, og dermed må bildene behandles manuelt.

— Det sitter ganske mange mennesker og bearbeider disse bildene for å finne eieren av bilen. Man skulle tro at en helautomatisk bomstasjon er billigere å drive, men i realiteten så flytter man bare kostnadene fra veien og inn i administrasjonen. En manuell bomstasjon er mer effektiv, men det er ikke hyggelig for trafikantene å stoppe, sier Aasly.

Kun drift av den helautomatiske bompengestasjonen i Sandefjord koster 10 millioner kroner i året, dobbelt så mye som planlagt. Det betyr at det må passere en million biler før driften er dekket. Bomstasjonen hadde i fjor en total omsetning på 72 millioner kroner. 44 millioner av disse går til finanskostnader og drift. Pengene fra hver syvende bil som passerer, går til administrasjon – ikke minst til å lønne personell som studerer bilder av bilskilt. Bomstasjonen i Sandefjord har en driftskostnad på 14 prosent, mens Sande har en driftskostnad på 8 prosent.

Ville lage et mer rettferdig system

Hensikten med den spesielle løsningen med syv bomstasjoner var å skape et mest mulig rettferdig system hvor bilister betaler etter hvor mange kilometer av den nye veien de bruker.

— Poenget er at det skal være likest mulig betaling pr. kilometer vei. For dem som kjører hele strekningen spiller det ingen rolle, men det skal være mer rettferdig for dem som kjører bare deler av veien, forklarer senioringeniør Jan-Tore Knutsen i Vegdirektoratet.

- Bruk av flere bomstasjoner betyr høyere utgifter til administrasjon?

— Det vil det alltid være.

- Er det et dilemma?

— Ja, det kan du si. Og vi kan alltid diskutere om vi skulle hatt fire stasjoner i stedet for syv.

- Kun drift av bomstasjonen i Sandefjord kostet 10 millioner kroner i fjor, er det for høyt?

— Vi har lagt til grunn at hver bom vil koste 5 millioner kroner i drift i året. Vi har fått regnskapet fra dette bomselskapet, men har ikke fått tid til å studere det ennå, sier Knutsen. I stortingsproposisjonen heter det at totalkostnaden for en bilist skal være 77 kroner. Pris pr. bom varierer fra seks til 17 kroner avhengig av lengden.