– Skal vi ta unna den store veiutbyggingen som ligger foran oss, må vi har flere veiprosjekter med såkalt offentlig-privat samarbeid. Vi får bedre veier når private investorer vet at de skal ha ansvaret i 25 år. Da er det rimeligere for dem å bygge bra med en gang, sier Høyre-lederen.

Hun vil at alle veiprosjekter mellom Oslo og Lyngdal skal være igangsatt innen 2020. Offentlig-privat samarbeid innebærer at private bygger, og får betalt tilbake av staten gjennom en 20 – 25 års avtale der også vedlikehold inngår. Slik ble den 38 kilometer lange veistrekningen fra Grimstad til Kristiansand realisert.

– E 39 fra Lyngdal mot Kristiansand er forferdelig dårlig. Men sannheten er at det er mengden penger totalt som avgjør når veien skal bygges, sier Erna Solberg, som ikke ønsker binde seg opp i løfter til konkrete prosjekter.

– Jeg synes fortsatt vi skal ha lokale reguleringsplaner av store veiprosjekter, men vi må sette tidsfrister for gjennomføring. De som er trege med planleggingen vil havne bak i køen. Riset bak speilet må være at staten kan gå inn og regulere hvor veien skal gå, om ikke fristene holdes, sier Erna Solberg.