Hva synes du om vedtaket? Delta i debatten nederst i artikkelen!

Steinar Bergstøl Andersen (Frp) stilte benkeforslag om karkaterer i barneskolen og fikk bystyrets flretall med på ideen. FOTO: Frank Mersland Foto: Frank Mersland

KRISTIANSAND: Kristiansand bystyre vedtok overraskende å innføre tallkarakterer på syvende trinn i barneskolen fra høsten. Ordningen skal evalueres etter ett år.— Detter var en kjempe opptur, sier Steinar Bergstøl Andersen (Frp) etter at vedtaket er fattet.

Det var han som ønsket karakterer i barneskolen. Forslaget ble fremmet som en interpellasjon i bystyret uten å ha vært turen om oppvekststyret. Karakterer i barneskolen er med andre ord vedtatt i ekspressfart.

- Hvorfor så hastverk?

— Det var nødvendig å gjøre det på denne måten. Hvis ikke måtte vi ha ventet til 2013 før vi kunne få gjennomført det, sier Andersen. Det er en ønsket politikk i partiet. Jeg er bombesikker på at dette er det rette. På denne måten får elever og foreldre en indikasjon på hvor de står faglig før de begynner på ungdomsskolen, sier Bergstøl.

Enkelte mener vedtaket er i strid med opplæringsloven. Byrådet i Oslo vedtok tidligere i år gjennomføre et prøveprosjekt med karakterer på syvende trinn. Kommunen fikk i utgangspunktet nei fra utdanningsdirektoratet, men innfører karakterer bakveien ved at læreren muntlig skal forklare elevene hvilken karakter de ville ha fått, samtidig som de får sine skriftlige vurderinger.

- Hvilke undersøkelser har du gjort i skoleverket før du fremmet forslaget?

— Jeg har snakket med lærere på Vågsbygd skole og lærere som er med i Frp. Men jeg vet at blant lærerne i skoleverket vil det være noen som er klare tilhengere av dette og noen som er klare motstandere, sier Andersen.

Karaktergivingen skal etter planen starte til høsten. Forslaget ble avgjort ved knappest mulig flertall i bystyret. 27 stemte for, 26 mot. En av dem som stemte mot var Aps Ingrid Brun Wisløff Jæger. Hun synes det var merkelig at en prinsipielt viktig sak ble fremmet som et benkeforslag.

— Det er en ganske original måte å innføre et nytt karakterprinsipp på. Det er å gå bakveien uansett hjvordan man snur og vender på det. Det gjenstår jo å se om de får lov. Det er i strid med opplæringsloven, mener Jæger.

Hun frykter at karakterene vil slå negativt ut for elevene som strever faglig.

— Det er en elevgruppe som jeg synes veldig synd på. De flinke elevene klarer seg alltid. Karakterer vil være motiverende for dem, men jeg er veldig redd for motivasjonen til de som er i ferd med å falle ut.

- Hvorfor er det så galt med karakterer på syvende trinn?

— De syv første årene i skolen er elevene barn. De burde slippe presset som karakterer gir. En karakter sier ikke noe annet enn hvor de står faglig i forhold til de andre. En muntlig vurdering gir mye mer verdifull informasjon, mener Jæger.

HVA MENER DU? SI DIN MENING UNDER: