AGDER: — Dette er jo en grov bom, men den bør ikke få betydning for veien. Ny E 39 må bygges som firefelts motorvei mellom Kristiansand og Stavanger. Det er ingen grunn til å endre oppfatning om det, fordi om veien blir dyrere, sier Høyres stortingsrepresentant fra Vest-Agder Peter Gitmark

Veivesenet har i dag sendt brev til alle høringsinstanser og lokale myndigheter. Alle skal få anledning til å uttale seg om veispørsmålet på nytt nå som nyheten om kjemperegnefeilen er kjent. Både Rogaland og Vest-Agder har krevd full firefelts- utbygging av E-39. Spørsmålet nå er om enigheten om dette kravet, vil slå sprekker når kostnadene øker så formidabelt. Fylkestinget i Vest-Agder var i oktober med på en felles uttalelse fra Kristiansand kommune, Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune, Dalanerådet, Listerregionen, Lindesnesregionen, Knutepunkt Sørlandet og Næringslivets infrastrukturutvalg hvor kravet var firefelt hele veien fra Kristiansand til Stavanger.

— Det er det ingen grunn ti å endre på kravetl. Landet trenger en moderne firefelt mellom Kristiansand og Stavanger. Det billigste er å bygge det med en gang. Regnefeilen i Veivesenet må for all del ikke føre til at det nå skal bygges en gammeldags vei. Om noen år vil firefelten komme uansett. Bygg den med en gang, sier Gitmark.

I brevet sitt opplyser veivesenet at de har gjort en kalkuleringsfeil på flere milliarder kroner. E 39 med firefelt vil ikke koste 25,8 milliarder kroner, men 11,1 milliarder mer, altså 36,9 milliarder kroner. Det er snakk om en kostnadsøkning på 43 prosent.

I brevet oppgir veivesenet at feilen skyldes at prosjektet i en hektisk fase ikke oppdaterte rapporten og øvrig materiale etter hvert som beregningsresultatene kom fra konsulent.

Lokale politikere har så langt ikke vært å få i tale om konsekvensene av regnefeilen, men fylkesordfører Terje Damman i Vest-Agder opplyser til fylkeskommunens nettsted at fylkestinget i februar vil måtte ta stilling til de nye opplysningene.