KRISTIANSAND: I et intervju med Fædrelandsvennen fredag trakk Hareide fram uenighet mellom kommunene som årsak til at den tungt trafikkerte europaveien vestover fra Kristiansand er langt fra å bli en realitet.

— Dette er feil. Her er det full enighet om hvor veien skal gå. Dette står på statlige penger, ikke manglende lokale beslutninger, sier veisjef i Vest-Agder, Johan Mjaaland til Fædrelandsvennen.

På sørlandstur

Knut Arild Hareide er leder av transportkomiteen på Stortinget og tok opp problemveien E 39 da han møtte Fædrelandsvennen på vei til julefeiring hos svigerforeldrene i Flekkefjord.

TAR FEIL: Knut Arild Hareid, KrF-leder og leder av transportkomiteen på Stortinget. Foto: Torbjørn Witzøe

— Det haster nok aller mest å få bygd ut strekningen mellom Kristiansand og Songdalen, der trafikken står og stamper i morgen- og ettermiddagsrushet. Dessverre har ikke de tre kommunene i området klart å bli enige om hvor E 39 skal gå, og der har Kristiansand som storebror et spesielt ansvar. Kommunene skylder de mange tusener av bilister å bidra til en rask planlegging av denne viktige trafikkåren, sa KrF-lederen.

I tunell fra Fidjane til Volleberg

Men ifølge veisjef Johan Mjaaland har traseen vært klar lenge. Ny E 39 skal legges med store deler i tunnel fra Shell-stasjonene ved Fidjane til Volleberg ved grensen til Søgne.

KAOS_veisjef.jpg Foto: Jon Anders Skau/F�drelandsvennen

— Traseen er godkjent i kommunedelsplanen. Dette skjedde i 2006 eller 2007, sier Mjaaland.

- Hva tenker du da om at Knut Arild Hareide skylder på uenighet om trase?

— Det må være basert på en misforståelse. Jeg kan ikke tro annet. Men jeg setter veldig pris på hans tanker om sammenhengende utbyggingen av E 39 vestover, sier veisjefen.

Hareide svarer

Overfor Fædrelandsvennen har KrF-lederen følgende svar:

— Jeg kommenterte generelt uenighet som noe som kan stoppe ting. Det har vært noe uenighet i den regionen tidligere. Jeg tror ikke jeg sa at kommunene var uenige om denne strekningen.

- Er du da feilsitert?

— Jeg kan ikke si det. Jeg hadde ikke sitatsjekk på dette.

Hareide legger til:

— Mitt poeng er at det er viktig at kommunene er enige. Jeg forstår nå at de er enige om planarbeidet, og det er et bra signal.

Ikke i ny NTP

Uansett om det er klart hvor veien skal gå, er det langt fram i tid til anleggsmaskinene ruller inn i skogen ved Fidjane.

Transportetatene har nemlig ikke spilt inn E 39-strekningen til arbeidet med ny Nasjonal transportplan (NTP) som kommer i mars. Det er NTP som styrer prioriteringer og økonomiske rammer for veibyggingen her i landet.

— I konseptutvalgsutredning for Kristiansand ble denne strekningen prioritert lavere enn Gartnerløkka- Breimyrkrysset (som er krysset like før Fidjane, red. anm.), andre store kollektivutbygginger og avbøtende tiltak på E 39-strekningen mot Søgne, sier veisjef Johan Mjaaland til Fædrelandsvennen.

Ny firefelts-E 39 til Volleberg er først prioritert med oppstart i 2028. Beregnet byggekostnad er rundt 1,4 milliarder kroner.