VENNESLA: — Det er ingen grunn til å slå seg på brystet med dårlige resultater, sier oppvekstsjef Kristin E. Ropstad.

I det siste kommunestyremøtet gikk hun gjennom tilstandsrapporten for grunnskolen i Vennesla. Ropstad fortalte politikerne at engelsk er en utfordring for oss og at det må satses ekstra på faget fremover.

Skårer lavt

Vennesla-elevene skårer lavere enn både fylkes- og landssnittet i engelsk. I fjor plasserte 31,6 prosent av åttendeklassingene seg på mestringsnivå 2. Her var landssnittet 21,7 prosent. Nivå 1 er dårligst.

På det nest høyeste mestringsnivået (4) plasserte 13,8 prosent av Vennesla-elevene seg. Her var landssnittet på 19,1 prosent.

Neste uke offentliggjøres resultatene fra høstens nasjonale prøver.

Ønsker tiltak

— Fordi vi har ligget under det berømmelige landssnittet i engelsk på ungdomsskolene, må vi gå inn og se på årsakssammenhenger og tiltak som kan løfte oss i faget, sier Ropstad.

— Hva konkret skal Vennesla gjøre?

Kompetanseheving

— Jeg vil ta det opp med rektorene og høre hva fagmiljøene selv tenker. Det er naturlig å se på læreverk og om det er nødvendig med en kompetanseheving av lærere, sier oppvekstsjefen.

Kristin E. Ropstad viser til støtet skolene satte inn på lesing for noen år siden.

— Her var det en utstrakt kompetanseheving av lærere gjennom pedagogisk senter i Kristiansand. Vi skaffet oss en nasjonal undervisningspakke i faget, samt at skolene kom opp med egne opplegg i lesing, forteller hun.

Jobben med å finne tiltak som skal bidra til å heve engelsknivået blant ungdomsskoleelevene vil starte dette skoleåret.